Förstora hjärnan

Ny forskning har visat att du faktiskt kan nybilda hjärnceller. Tidigare har det ofta sagts att hjärnceller aldrig kan förnyas eller nybildas, men nyare forskning har ställt det gamla "faktumet" på ända och visat att det går visst.
 
 
Man har sett att motion och en berikande miljö har en gynnsam effekt på nybildning av hjärnceller medan stress och sömnbrist har motsatt effekt.
 
 
Så att ut och röra på sig, kanske en promenad i skogen eller vid havet, där alla våra sinnen stimuleras är inte bara skönt utan det hjälper också till att förstora hjärnan genom att bilda nya hjärnceller. Miljöer där synen, hörseln, smaken, lukten och känslen är bra för oss på alla sätt.
 
 
 
Så kanske jag tar med mig dottern ut i helgen, känner på snön och den kalla vinden mot kinden, ser allt det vita som lyser upp och gör vintern härligare för att sedan gå in i den mysiga stugan där brasan sprakar för att äta en semla och dricka en kopp te. Allt för att stimulera mina sinnen, få mer hjärnceller och bli lite smartare :) Nu är ju dottern den smartaste person jag känner så frågan är om vi har samma potential att utvecklas ytterligare :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0