"Livet är inte dagarna....

........som passerar. Livet är dagarna du minns". Kanske har du sett reklamen med Mads Mikkelsen på TV. Men jag håller inte med om det.


Livet är ju alla de där dagarna som passerar, då kanske inte något särskilt händer. Dagar som ser ungefär likadana ut. De där dagarna som vi kallar för vardagar. Det är vardagar vårt liv består av mest, och sen kan vi krydda dem med semesterdagar, någon resa någonstans. Att ha något att se fram emot är viktigt.


Men det är inte bara på semesterdagar vi skapar minnen. Igår berättade jag för min dotter om den mysigaste nyårsafton jag har haft. Det var när vi var nyinflyttade i vår nuvarande lägenhet. Hon skulle snart fylla två år. Det var hon och jag och hunden som var hemma. Hon ville ha pizza till nyårsmiddag och vi åkte iväg till närmaste pizzeria. Stängd. Då åkte vi till en annan, som också var stängd. Då åkte vi in till stan och jag tänkte att vi ska hitta någon pizzeria som är öppen, och det gjorde vi till slut. Sen satt vi i en timme i köket och åt vår pizza och pratade. Hon somnade långt innan tolvslaget, och jag satt själv uppe en stund och såg på TV, men blev också trött innan klockan slog tolv, så jag kröp ner i sängen där hon låg och snusade gott. Nere i fotändan i sängen låg vår golden retriever, som var rädd för alla raketer. När klockan slog tolv låg vi tillsammans alla tre i sängen, och det var så mysigt. Det var ett enkelt nyårsfirande, och ett starkt minne hos mig.


Det är i vardagarna våra liv utspelas, och det vore väl tråkigt om de dagarna inte skulle räknas. Det vi kan försöka göra är att skapa mer guldkant på dessa dagar, göra saker som gör dem mer minnesvärda än vakna, åka till jobbet, hem och laga middag, titta på TV tills vi blir trötta och sen sova, för att dagen efter göra samma sak igen. Guldkant på vardagen kan vara enkla saker, som att ta sig tid att äta en lång middag, med fin dukning, tända ljus och tid för samtal. Det kan också vara att stänga av TV:n och göra något annat tillsammans, göra något kreativt, spela spel, bara prata med varandra.


Guldkant på vardagen kan vara så mycket små enkla saker som får oss att stanna upp och uppskatta dagen lite mer, för livet är faktiskt dagarna som passerar!



Kommentarer
Postat av: Suzann

Det har du rätt i, livet är ju alla dagar. Men jag brukar tänka att man inte ska vara kvar för mycket i det som passerats, inte heller binda upp sig för mycket på det vi har framför oss - då finns det stor risk att vi inte är närvarande i nuet, det som kanske har allra störst betydelse av allt. Jag vill tro att vi lär oss av alla dagar som upplevs, värdesätter att ta vara på alla goda minnen och blicka framåt mot nya spännande dagar, men allra mest leva i nuet och ta vara på varje tillfälle att kramas, le och vara medmänniskor OCH ta stunder för sig själv att ladda energi. Ha en riktigt god fortsättning på det nya året! Kram Suzann

2012-01-01 @ 13:04:09
URL: http://vardagdssaker.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Det har du absolut rätt i Suzann. Det är nuet som är det viktigaste, och många gånger "glömmer vi bort" att vara närvarande i det vi gör, då vi ofta är på väg till något annat. Att stanna upp och verkligen njuta och värdesätta stunden är det allra viktigaste. Sen mår vi bra av att ha fina minnen att tänka tillbaka på, plus att lyckoforskning visat att vi mår bra av att ha roliga saker att se fram emot. Men inte på bekostnad av nuet. Ett gott nytt år önska jag dig också! Kram

2012-01-01 @ 14:21:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0