Lyssna på din kropp

Som jag skrev tidigare i veckan har detta varit en hektisk vecka, med väldigt lite hemmatid. Förra helgen var jag i Stockholm och så var jag borta på olika saker i stort sett varje kväll denna veckan.


Igår var tanken att jag skulle gå med några vänner ner på den lokala pizzerian och lyssna på en trubadur som spelade där. Men när jag kom hem från jobbet kände jag hur trött jag var både i kropp och psyke, så istället kröp jag i myskläderna och gosade med katter. Jag får sprida mina gracer mellan de fyra katter som är kvar, och som dessutom inte kan vara tillsammans så jag växlade mellan att krypa upp i soffan i vardagsrummet och schäslongen i dotterns rum så att alla skulle vara nöjda. Medan den lilla kattungen låg i mitt knä och sov läste jag lite i min bok.


Redan strax efter nio var jag trött och bäddade ner mig i sängen och klockan tio var lampan släckt och jag sov.


När man tar sig tid att lyssna på kroppen talar den väldigt tydligt om vad som behövs, och för mig igår var det vila, lugn och sömn som prioriterades. Socialt umgänge får bli en annan kväll :)


Lyssna på vad din kropp, och din själ har behov av. Planer går att ändras. Det går att lämna återbud och det går att tacka nej, även till roliga inbjudningar om du egentligen har behov av något annat.





Idag har jag tagit en lugn förmiddag i mysig morgonrock, med kattmys och en härlig frukost. Nu ska jag stänga in mig själv i badrummet (brukar alltid vara katter med som älskar att kolla på vatten) tända doftljus runt om i badrummet och njuta av en lång, varm dusch för att sedan fortsätta dagen i makligt tempo :)


Uppdatering: Det blev ingen dusch, utan att varmt bad istället, med badsalt som jag fått av dottern i födelsedagspresent (hon vet vad mamma gillar :)). Ordet spa är en förkortning av salus per aqua, som betyder hälsa genom vatten. Det stämmer verkligen på mig. Jag njuter av vatten, oavsett om det är en dusch, ett bad i karet hemma, i en pool, i havet - ja att omslutas av vatten är välgörande för psyket. Nu puttrar en tomatsoppa på spisen och dagen ska gå i långsamhetens och enkelhetens lov. Min kropp och min själ skriker efter det sköna lugnet och tystnaden.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Detta är underbara ord! Lyssna på vad din kropp och själ behöver. Det görs så mycket bara för andras skull, för att man lovat i ett svagt ögonblick, eller för att det är roligt. Fast man egentligen kanske behöver något annat när tillfället väl kommer.

Detta är ett ganska svårt område tycker jag. Det kan vara ganska svårt att säga nej tack.

2011-11-20 @ 20:59:28
Postat av: balansilivet

Visst är det svårt att tacka nej ibland, särskilt om det är saker som man egentligen tycker är roligt. Denna helg tackade jag nej till två roliga saker, både fredag och lördag kväll för jag behövde vila och lugn och ro mer än det sociala.



Men visst är det jobbigt när man tänker att någon annan kanske blir besviken, att någon räknat med en, men jag tycker att det är viktigare att lyssna på sig själv, och vad man själv behöver för att må bra, istället för att tillfredsställa andras behov i första hand. Sen kanske man är sådan att man ofta ställer in saker som redan är bestämt. Då får man börja fundera på varför man tackar ja, när man egentligen inte vill, och försöka börja säga nej istället.

2011-11-21 @ 08:05:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0