Ha en mindful dag

Ta en dag som idag och försök vara närvarande i nuet i allt du gör under dagen. Använd alla dina sinnen och känn hur olika saker doftar, hur de smakar, hur de känns mot huden, hur de låter och hur de ser ut.


 


Börja dagen med att mjukt sträcka på dig i sängen och låt din kropp vakna av solens strålar. Själv vaknar jag på ett underbart sätt varje morgon. Jag vaknar aldrig av klockan som ringer, utan av mig själv och så fort jag vaknar hoppar en mjuk, spinnande katt upp i sängen och vi har en kelstund.


När du ska äta frukost, försök vara närvarande och känn hur apelsinjuicen smakar idag. Är den söt, eller lite mer syrlig? Är den len eller hur känns den mot gommen? Hur doftar brödet? Vilken temperatur har kaffet?


Njut av duschen, tvålens doft, vattnets temperatur och känslan av vattnet mot kroppen. Gå ut idag och ta in allt det vackra som börjar vakna ute i naturen. Denna tiden är den vackraste tiden, när allt vaknar till liv igen. Jag kom hem igår efter fem dagar utomlands, och slogs av vad mycket som hade förändrats på bara fem dagar. Alla träd var gröna, gräset hade fått en frisk grön färg (och är dags att klippa för första gången)


Försök att ha en mindful dag där du fokuserar på nuet i allt du gör. Skulle dina tankar fara iväg på annat, bli inte arg eller irriterad på dig själv, utan låt bara tankarna fara vidare och för tillbaka ditt fokus mot nuet. Det är lätt hänt att tankarna far iväg mot annat. Själv hann jag bara in i duschen idag innan tankarna for iväg om att jag måste göra deklarationen idag, att jag ska kolla kalendern vad som är inbokat imorgon, att jag måste se till att alla räkningarna blir betalda i tid, då jag varit borta i veckan. Om du får sådana tankar, bli bara medveten om att du tappat fokus och för varsamt tillbaka dina tankar till nuet.


Var du än är i landet - ha en härlig, mindful dag idag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0