Njuta med alla sinnen

I onsdags eftermiddag åkte jag och dottern upp på stan, tänkte kolla lite på Göteborgs Kulturkalas, titta efter nya höstkläder åt henne och så njuta av en lyxig fika på Le pain francaise.


Av en impuls bestämde jag mig för att visa henne en av mina favoritrestauranger i stan, SoHo, för jag tycker så mycket om stämningen där. Det är en av de vackraste restauranger jag varit på. Jag tror inte att saker händer bara av en slump.


Det här är vad jag såg på väggen när vi kom in.


 

I tisdags var jag i en underbar affär i Kungsbacka med inriktning på våra fem sinnen, och de fem elementen. Denna restaurang har också filosofin att ett restaurangbesök ska tilltala alla våra sinnen.

 



Synen; se vackra inredningsattiraljer, inspirerande böcker, fina färger och mönster, fotografisk konst, vackert porsling och glas och till sist vackra möbler. Allt detta inspirerar!




Hörseln; mjuka jazztongångar, människor som skrattar, en sked som rör om i en kopp och stunder av total tystnad.




Doften; blommor i en vas, espresso med varm mjölk, doftljus, teér, kryddor, vin - mmm dofter är en viktig del av restaurangbesöket och smakupplevelsen.




Smaken; en bit av varmt bröd, mjuk bourgogne, cheesecake, mörk choklad som smälter på tungan....mmm, poetiskt beskrivet




Känseln; silkets mjukhet, ett varmt teglas, mjuka sofftyger, rustikt trä







I restaurangen finns en del inredd med mörkt trä, mjuka soffor, orientaliska mattor, levande ljus




I en annan del är det ljust, vita trämöbler, mycket växter med en känsla av uterum













Dottern hittade lite nya kläder på stan också :)


 

Ljus leder upp för trappstegen från den mörka, ombonade delen till den ljusa "verandan".

 

Även om du äter middag hemma, försök tänka på samma sätt som denna restaurang har gjort. Hur kan du involvera alla dina sinnen i måltiden? För att träna upp dina sinnen, kan du fokusera på ett sinne i taget. Synen är för många ett dominerande sinne. Blunda och fokusera på vilka dofter du kan urskilja, vad hör du? Är ni flera försök gissa er till vad ni äter och se vilken smak olika ingredienser har när ni inte har synen som hjälpmedel? Eller försök, som i Sveriges mästerkock, att utifrån smak se vilka ingredienser som ingår i olika rätter eller bakverk? Det är ett bra sätt att öva upp smaklökarna.


Att använda alla dina fem sinnen är en viktig del i mindfulness. Njut av dina måltider på ett mindfullt sätt.


Kommentarer
Postat av: Lyckokompaniet

Underbar njutning med alla sinnen. Hit vill jag åka och uppleva stämningen tillsammans med goda vänner.



Det skulle jag verkligen bli lyckligare av.



Ha en härlig dag.

/Linda på Lyckokompaniet

2011-08-19 @ 09:10:19
URL: http://www.lyckokompaniet.se
Postat av: balansilivet

Ja, det är ett jättemysigt ställe. God mat har dom också :) och chamapgnecocktails ;)



God mat, härlig miljö, goda vänner är ett bra recept för en stund av lycka :)

2011-08-19 @ 09:17:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0