Vad är en perfekt dag?

Den tanken funderar jag lite på när jag läser dagens inlägg på bloggen frivid42.com, som har som mål att kunna sluta jobba när han fyller fyrtiotvå år.
 
 
Här är hans funderingar:
 
  • Tid för mig själv - jag gillar att umgås med andra men vill även ha en del egen tid för att läsa, lyssna, skriva och tänka. Skulle jag jobba hemifrån skulle jag vilja ha en egen ”arbetsplats” där jag kan vara.
  • Natur/utomhus aktivitet – det är viktigt för välbefinnandet att komma ut varje dag (även om vädret inte är så inbjudande) det kan vara en skidtur, cykel, promenad, simma i en sjö, sitta på en stol i solen.
  • Fysisk aktivitet – detta kan många gånger kombineras med utomhusaktiviteten men om man har gjort något mindre aktivt utomhus kan man ju även ”träna” inne t ex en regnig novemberkväll.
  • ”Jobb” – Vill göra något nyttigt, det kan vara att hugga ved eller att laga mat. Det kan vara att förbereda och genomföra en föreläsning. Eller skriva ett blogginlägg. Inte ett reguljärt arbete men något att leverera.
  • Umgänge – Även om jag uppskattar tid för mig själv så gör den tiden att jag i ännu högre grad uppskattar tid med andra. Att sitta och fika tillsammans eller ta en promenad. Att gå på bio eller titta på film. Att leka med barnen. Det är skönt att vara ensam och skönt att vara tillsammans.
  • Omväxling – som jag beskrev i mina tidigare inlägg om  2750 timmar så ser jag fram emot att mitt liv efter 42 ska kunna präglas av frihet, dock inte sysslolöshet. Jag tror att nyckeln till detta är omväxling och att ingen dag är den andra lik. Att hoppa in och jobba som lärare enda dagen, Hugga ved dagen efter och hjälpa till att anordna ett evenemang någon annan gång. Allt detta som är en jobbigt arbete i för stora doser blir kul omväxling när man kan välja fritt.

Hur ser din perfekta dag/vecka ut? Är det någon aspekt som är viktigare för dig? Eller är det just balansen som är viktig

 

 

Jag kan hålla med om allt som han skriver, men för min del behöver inte alla delar finnas under en och samma dag, men utspritt under en vecka vill jag ha alla dessa bitar.

 

 

Sen vill jag lägga till arbete och umgänge med djur, att göra något kreativt, ha meningsfulla diskussioner om något djupare ämne och så naturligtvis äta gott. Att njuta av mat är viktigt för mig. Det behöver inte vara något avancerat eller ens tillagat alla gånger. Jag kan njuta jättemycket av en god och saftig apelsin. Men så lägger vi ganska mycket pengar på mat i vår familj, som kan jämföras med frivid42 som har en matbudget på 3000 kr per månad för en familj på fyra personer. Vi har en matbudget som är något mer än det för två personer, varav den ena bara bor på halvtid.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Känner igen mig mycket i dessa behov. På min lista finns inga storslagna fester, mingeltillställningar, krogbesök, kommersiell underhållning eller shopping. Idag skiner solen och dagens nöje blir att gå till skogen och grilla korv med familjen. DET ÄR LIVSKVALITET FÖR MIG.

Hälsningar Hanna i Norrköping

Svar: Låter som en härlig lördag. Kanske jag ska ta efter någon dag :) Har ju skogen precis runt hörnet och grillplatser vid den lilla sjön. Problemet är bara att där alltid är så fullt med folk (problemet med att bo i storstan)
None None

2015-03-14 @ 14:02:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0