Ungdomar, arbete och pengar

När jag pratar med min dotter hemma, som är 16 år och går i åk 9 blir jag rätt ofta bestört när hon pratar om hur andra jämnåriga, tex i hennes klass yhar det när det gäller pengar och motkrav. Min dotter är duktig på att laga mat och får laga middag hemma några gånger i veckan och plocka ur diskmaskinen när det är diskat. Det är ungefär det hon gör när det gäller hemarbete. När det gäller månadspeng har vi bestämt att hon får barnbidraget.
 
 
Nu till min fundering. Hon säger att hennes klasskamrater inte gör något alls hemma. De behöver inte laga mat eller hjälpa till. De allra flesta får dessutom mer pengar än vad hon får. Och när det är födelsedag får de dyra presenter. Hon berättade om en tjej som fått märkeskläder för ett värde av 5000 kr på sin födelsedag nyligen, samtidigt som hon gjort "dumma saker" som gjort att hon fått utegångsförbud.
 
 
Jag undrar hur det blir med den uppväxande generationen om de är vana vid att få mycket pengar, dyra saker utan att behöva göra något alls i gengäld. Inte behöva arbeta för att få pengar, utan bara får. Jag hävdar att jag tycker det är helt vansinnigt med presenter för 5000 kr, oavsett vem det är till eller vad man har för ekonomi i familjen. Jag tycker inte födelsedagspresenter eller julklappar ska vara så dyra. Jag tycker också att ungdomar ska hjälpa till i hushållet med det de kan göra.
 
 
Jag tänker att vi vuxna uppfostrar våra barn till ett slit- och slängsamhälle där man får saker hela tiden, utan att behöva göra något. För ett antal år sedan vet jag en kompis till mig, som var ensamstående med tre barn och inte en jättefet ekonomi, som köpte en ganska dyr mobiltelefon till sin dotter i födelsedagspresent som hon önskat sig. Den grävde ett djupt hål i hennes hushållskassa, och var egentligen dyrare än vad hon tyckte var ok. Dottern blev glad, men inte långt senare slängde hon den i ansiktet på sin mamma och menade att det var en gammal modell, och att hon ville ha en ny mobil.
 
 
Jag skulle gärna vilja ha lite feedback från er som läser, både som har ungdomar själv, som är unga, som har vuxna barn eller som inte har barn alls (alla har vi ju varit tonåringar någon gång :)).
 
 
Vad är rimligt att ha i fickpengar? Vad ska de pengarna räcka till? Vad är rimligt att ungdomar gör när det gäller hushållsarbetet? Vad tycker ni är rimligt när det gäller presenter? Hur har ni gjort i er familj, eller vilka tankar får du när du läser mitt inlägg?

Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag har tre barn som är 7, 11 och 13. De har varsin kväll i veckan då de dukar av efter maten, plockar undan disken och går med rena tvätthögar till vars och ens rum. På söndagar får ett barn välja maträtt och vara med och laga den utifrån bästa förmåga. Vi började med detta för någon månad sedan då jag/vi kände mer och mer att de behöver lära sig om hur ett hushåll fungerar och att vi faktiskt behöver deras hjälp. Det är ju inget hotell och de är fullt kapabla att bidra. Det gnälls lite, men jag räknar med att det går över med tiden.
När det gäller födelsedagspresenter säger min magkänsla att ca 1000 per barn är en övre gräns för mig.

Hälsningar
Hanna i Norrköping

Svar: Där tänker vi precis samma. 1000 kr har jag också satt som en rimlig summa, och då tycker jag ändå att det är i högsta laget. Värdet på presenter tycker jag överlag har trissats upp.Vilket bra system ni har inrättat med gemensam matlagning på söndagar. Det ger både nytta och nöje :)
None None

2015-03-05 @ 10:23:04
Postat av: Tina

Ush, vilken tråkig händelse det där med mobiltelefonen som mamman fick slängd på sig. Tragiskt och otacksamt.
Jag har inga egna barn med minns hur det var när jag själv växte upp som en av fyra barn i familjen. Vi fick hjälpa till mycket hemma med städ och bära in ved, disk, rensa rabatterna på sommaren osv. Tvätten började jag sköta själv under Högstadiet precis som min jämngamla styvsyster och matlagning och bak det var jag själv intresserad av. Började även sommarjobba några veckor varje sommarlov när jag var runt 15- 16 år fram tills det att jag flyttade hemifrån i början på 20-års ålder. Fick hela barnbidraget hemma som användes till nöje och en del kläder. Men fick extra ekonomisk hjälp om det behövdes, men inom rimliga gränser. Tror den nya generationen är mer bortskämda än vad vi var då. Det är en ny tid och det är mer konsumtion än vad det har varit. Det är förmodligen inte helt lätt att växa upp som tonåring idag med den hets som råder. Det blir ju dock desto viktigare att skapa den där sunda grunden i hemmet. Det kommer inte att hålla att vi håller på så här och uppvaknandet kommer tyvärr bli en hård smäll för många.
Jag känner personligen att jag bara haft fördel av att fått lära mig hushållssysslorna hemma samt fått arbeta och tjäna egna pengar. Trist var det då och man ojade sig så klart en del över det, men som sagt som vuxen har jag haft en sund grund att stå på vad gäller pengar och åtaganden.
Mvh, Tina

Svar: Ja jag tror också att den generationen som är unga idag på flera sätt har det jobbigare än vad vi hade, både i skolarbetet och med kompisar. Och på andra sätt har de det lättare, med mer pengar, mindre arbete och mer som de får "gratis". Tyvärr tror jag inte att det ger de den bästa starten i livet
None None

2015-03-05 @ 10:41:17
Postat av: Yve

När mina barn berättar hur deras klasskamrater har det blir jag rädd. Alla förutom mina barn har en iPhone. Mina har en betydligt billigare android. Köpt ny men kostade ca 400 kr. Pga att vår ekonomi varit väldigt ansträngd sedan flera år tillbaka har dom inte ens månadspeng dock får dom pengar till kläder dock inga dyra märken samt biopengar och lite annat. Deras kamrater köper dyra märkeskläder. Reser utomlands m.m. Vi har inte varit på semester på flera år. Visst åker vi på utflykt och badar hemmavid. Mina barn är 14 år och fullt medvetna om vår situation. Känner att dom är ganska nöjda ändå. Kanske mest jag som önskar att jag kunde ge dom mer men då främst upplevelser tillsammans. Hemmavid hjälper dom till med dammsugningen på helgen,tömmer diskmaskin när det behövs fixar enklare mat själva samt hjälper till ibland, dessutom tar dom ofta hand om sina kläder ur tvättkorgen. Tror inte deras kompisar hjälper till så mycket enligt vad dom säger. Jag tror det är bra att barn/ungdomar får hjälpa till hemma och får vara delaktiga i ett hem.

Svar: Jag tror att det är sätt så vanligt att ungdomar idag är så vana vid att få saker hela tiden, utan att egentligen uppskatta det de får. Efter ett tag blir det ett krav att ha det senaste, att få och få. Min dotter har en iphone, men den har hon tjänat ihop till själv. Hon har en ipad, men den har hon vunnit i en tävling där hon gjorde skrev den bästa novellen. Så glad och stolt hon var när hon kom hem med den. Hon håller på att jobba ihop till en ny dator som hon kommer behöva när hon börjar gymnasiet till hösten. Hon är kreativ och oerhört duktig på att skapa, så när hon önskade sig en bra kamera för några år sedan gick vi ihop alla och gav henne pengar i julklapp, som räckte till halva kameran. Den andra halvan betalade hon själv, med pengar hon tjänat genom att sälja jultidningar. Jag tror att det är bra för ungdomar att själva få göra något för att sedan kunna få något, oavsett om det handlar om arbete, spara pengar eller genom att göra mer hemma. Jag tror att det ger en helt annan glädje och uppskattning av sakerna om man varit delaktig. Jag tror också att det ger en stolthet av att klara det som är nog så viktig
None None

2015-03-05 @ 19:55:52
Postat av: Beata

Hej,
Tack för din blogg som är en stor inspirationskälla för mig!
Jag är ensamstående med tre barn i tonåren och straxt därunder. Är nöjd med min ekonomi och tycker att vi har det vi behöver och mer därtill. Mina barn städar sina egna rum och har varsitt städområdet utöver det. Jag förväntar mig även att de hjälper till med t ex disk, matlagning, tvätt etc vid behov. De äldsta får sina barnbidrag och ska då själva köpa kläder och stå för sina nöjen. Det yngre barnet får månadspeng. Vi bor i ett område med nästa uteslutande höginkomsttagare. Mitt intryck är detsamma som du beskriver. Många barn behöver inte göra något alls hemma, inte ens städa sina egna rum (många familjer har städhjälp). Barnen får barnbidraget men föräldrarna köper ändå kläder etc. Personligen tror jag att man gör sina barn en björntjänst genom att de inte får chansen att känna sig kompetenta och behövda i hemmet. Som förälder känner jag mig glad och stolt när jag ser att mina barn utvecklas till självständiga ansvarstagande individer som kan hushålla med pengar och ta ansvar för vad som behövs göras i ett hem. Jag vill att mina barn ska växa upp med att det är en självklarhet att alla i en familj hjälper till efter förmåga med vad som behövs göras. Jag kan känna mig orolig för vilken människosyn som utvecklas hos dessa uppassade barn. Häromdagen var en flicka i 12 års åldern på besök hos oss. Hon tappade mat på golvet och när hon inte gjorde en ansats att ta upp det bad jag henne göra det. Hon svarade då "men har ni ingen städerska". Liknande saker har hänt flera gånger.
Skulle kunna skriva mycket mer om detta ämne som verkligen engagerar men det får räcka för nu.
Hälsningar / Beata

Svar: Visst är det så. Jag håller helt och fullt med dig om att vi gör barnen och ungdomarna en björntjänst genom att låta dem stå utanför under hela uppväxten, och inte få någon förståelse för vad som faktiskt kommer att både förväntas och krävas av dem när de ska stå på egna ben. Jag tror att det är bra att både få se vad som faktiskt behöver göras i ett hushåll och vara delaktig i det, och även få ta del av ekonomi för att få en känsla för vad det kostar med tex mat, hygienartiklar och sådant som alla behöver köpa. Det blir en chock för många när de flyttar hemifrån. Jag tycker också utvecklingen är skrämmande. Skönt att det är några iallafall som tänker likadant som jag :)
None None

2015-03-06 @ 09:12:58
Postat av: Ann

Jag tror det är viktigt att man redan som ung lär sig att livet innehåller plikter. Och att det är självklart att utföra dessa. Så är det ju senare i arbetslivet!
Att bidra i hemmet ger också en vi-känsla. Dock är det viktigt att de unga gör egna grejer, och inte bara "hjälper till". Som att laga en hel maträtt och inte bara ge handräckning eller skala potatisen. För annars har de inte lika värde utan är underordnade de vuxna.
Jag hjälpte själv inte till som barn - mamma tyckte vi skulle vila för att orka med skolarbete. Det har jag fått betala ett högt pris för senare.

Svar: Ja, jag tror att det blir en dyrköpt läxa för många ungdomar att inte ha delagit i hemarbetet under uppväxen, och vi vuxna gör dem en björntjänst att låta dem "slippa". Min dotter lagar mycket mat, och bakar. Där är hon så mycket duktigare än vad jag gör. Samtidigt är det arbetet ganska lustbetonat. på ett annat sätt än vad tex tvätt eller städning är :)
None None

2015-03-08 @ 11:57:01
Postat av: Irene

Har inte egna barn men det jag ofta tänkt om min egen uppväxt är att jag önskar att jag behövt hjälpa till mera hemma. Städade mitt eget rum och även andra delar av huset ibland, fick hjälpa till att hässja hö ( haha, hos min mormor var det fortfarande aktuellt när jag var liten ), plocka bär och ta hand om djur men minns inte att jag behövde göra så mycket mer... I tonåren tyckte jag själv det var kul att baka och tvätta, men önskar att jag blivit lärd t.ex. matlagningens grunder så att jag slapp leva på makaroner då jag flyttade hemifrån ;-). Något annat jag verkligen skulle velat haft med mig är fysiskt arbete - att trava ved en gång per år eller plocka jordgubbar och kratta lite tycker jag så här som vuxen var oerhört slött, och jag minns en kompis till mig som fick ( läs: var tvungen ) hjälpa till hemma på gården varje dag med något, hon fick både styrka och kondition av det, något som jag istället fått kämpa med sedan jag blev vuxen. Vi hade inga veckopengar eller sådant, mamma köpte kläder vid behov och märkeshets etc. fanns inte i min ungdom - på så vis var det lättare att växa upp då, inga komplex för vad man hade på sig eller någon risk för att allt man gjorde skulle hamna på Facebook till allmän beskådan..

2015-03-09 @ 10:34:56
URL: http://wangborgshem.se/blogger
Postat av: Anonym

Jag jobbar som förskollärare. Vi har börjat få ut 90-talisterna nu som vikarier och det är ett riktigt problem! De vill inte jobba sena eftermiddagar eller tidiga mornar, absolut inte fem dagar i veckan, och ber man dom göra något ser dom helt förnärmade ut; va?! Ska jag?!
Självklart finns det bra vikarier med, men de flesta verkar inte alls ha en aning om vad det innebär att arbeta och det är riktigt sorgligt!

2015-03-10 @ 17:40:14
Postat av: Elena-Maria

Jag blir alltid förvånad över att höra sånt här. Att inte behöva göra nåt hemma är för mig helt främmande.
Jag och mina syskon fick själva städa och ansvara för våra rum. Vår uppgift var även att köra in ved och stapla vid värmepannan. Dessutom fick vi hjälpa till att sätta/rensa/ta upp potatis på den tiden vi odlade det.
Jag tog över städningen av byns fritidsgård när jag var 11 och städade där en gång i veckan. När jag var 16 fick jag även extrajobb i en matbutik och satt i kassan.
Min mamma tyckte att det var viktigt att kunna laga mat så middag fick vi syskon var och en laga enligt rullande schema. Väldigt bra när man flyttade hemifrån och kunde göra mer än bara koka makaroner.
Nu är jag 30 och ser det som självklart att barn/ungdomar ska hjälpa till hemma. Ju äldre man blir desto mer kan man göra tycker jag. Har inga barn, men det blir det väl så småningom och jag tycker det är viktigt att lära sig att saker inte sker automatiskt, någon måste göra det. Alla bidrar med det de kan borde vara en enkel filosofi.

Tack för en bra blogg!


Svar: Ja jag blir också förvånad, men tror att det blir mer och mer vanligt. Vi föräldrar i 30- 40 -årsåldern har nog de allra flesta hjälpt till mer hemma. Vi dammsög, lagade mat en gång i veckan och tvättade emellanåt. Idag är barnen mer curlade, av samma föräldrageneration, och många behöver inte göra något alls hemma. Samtidigt som de får mer pengar i fickpengar än jag tror någon generation har haft. Mitt första jobb började jag på när jag var 13 år. Det är ju svårare att få jobb i den åldern idag. Min dotter som är 16 år vill sommarjobba, men det finns inget, eller väldigt få jobb, förräns hon går på gymnasiet
None None

2015-03-22 @ 17:41:02
URL: http://www.lavendelochkamomill%40gmail.com
Postat av: Karin L

Intressant inlägg (och bra blogg!) som jag bara måste kommentera. Är vuxen nu, 43 år, och när jag växte upp var jag ett sk bortskämt barn som inte behövde hjälpa till hemma och som fick dyra saker, tex en bil (!) i 18-årspresent fastän jag inte hade körkort..Detta har mestadels varit negativt eftersom jag blev lat och värre, helt okunnig om hushållssysslor och matlagning! Jättejobbigt att ta igen allt som vuxen. Mina föredrar tyckte att vi barn skulle njuta av barndomen och de ville ge oss allt de själva inte fått. Jättefin tanke men man gör barnen en björntjänst och skapar "jättebäbisar". Minns att jag var avundsjuk på de som deltog i familjens hushållsarbete. Sen har jag iofs alltid jobbat och haft extrajobb under skoltiden, mest för att jag längtade efter att bli självständig. Så föräldrar, ställ (rimliga) krav och lär barnen glädjen i att kunna praktiska saker.

Svar: Ja jag tror att vi kommer se en hel generation som inte vet hur de ska bete sig som vuxna, självständiga individer för de har aldrig behövt göra det. Visst är det snällt i stunden, men i längden blir det en björntjänst...och inte alls särskilt snällt
None None

2015-04-02 @ 23:29:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0