Hälsotips

Nytt år - och många har nog som sitt nyårslöfte att börja leva mer hälsosamt - äta bättre och börja träna. Bra nyårslöften tycker jag och hoppas att det är något som sträcker sig längre än bara årets första veckor.
 
 
Jag läser ju mycket, och de allra flesta böcker lånar jag på biblioteket. Jag läser mest facklitteratur, men även en och annan skönlitterär bok emellanåt.
 
 
Just nu läser jag dessa två böcker:
 
  
 
Två väldigt olika böcker, men som båda, på olika sättm har hälsa som fokus. Jag hittade några bra tips i båda böckerna.
 
 
Sofie Fahrman och Julia Fors skriver sina tio budord:
 
 
1. Gör mer av det du älskar. Att göra mer av det du älskar att göra, utan krav men bara för att du tycker det är så roligt är nyckeln till passion och framgång inom alla områden: hälsa. livsglädje,energi, bra relationer, kreativ frihet och att vara i balans
 
 
2. Bygg ett dreamteam. Omge dig med människor som inspirerar dig och får dig att må toppen
 
 
3. Bli vardagsaktiv. Srunta i krav på att komma iväg till gymet, utan bli mer aktiv i vardagen dvs promenera, lek med barnen, dansa. Det är också motion
 
 
4. Lita på magkänslan.  Var sann mot dig själv och lyssna på din magkänsla
 
 
5. Övning ger färdighet.  Vill du bli bättre på något? Lägg fokus på det och öva, öva och öva
 
 
6. Sätt guldkant på vardagen. Gör saker som förgyller vardagen, stort som smått. Klä dig fint en måndag, drick champagne en vanlig tisdag, köp en bukett blommor, ta sovmorgon, bjud in till en tjejträff eller vad som får dig att må bra.
 
 
7. Hitta din träningsglädje. Hitta en träningsform du gör bara för att det är kul utan några som helst krav. För min del är det ridning och dans som är så roligt att det inte känns som träning när jag gör det
 
 
8. Var nyfiken. Lär dig mer, ställ frågor, utforska, var äventyrlig - du växer som person genom att våga vara lite äventyrlig
 
 
9. Lämna bekvämlighetszonen då och då. Gå utanför din komfortzon och gör något av det där som skrämmer lite. Det får dig verkligen att växa
 
 
10. Älska ditt hus.  Din kropp är ditt hus. Sluta se på den som ett renoveringsobjekt. utan visa den uppskattning den förtjänar.
 
 
Bra tips allihop tycker jag . Sanna Ehdin har också en lista jag gillar:
 
 
* Ät fett. Sluta vara rädd för fett, och ät fett av bra kvalitet tex kallpressad olivolja, kokosolja, smör, fiskolja. Våra hormonella processer kräver fett
 
 
* Motionera regelbunder. Motion höjer serotoninnivån vilket får oss att må bra
 
 
* Ät protein. Kalkon, kyckling, keso, nötter, ägg och bönor är bra proteinkällor, som innehåller tryptofan som behövs för serotoninproduktionen
 
 
* Ät långsamma kolhydrater. Gröna grönsaker, nötter, fullkorn
 
 
* Ät tillräckligt med vitamin B6 som också behövs för att producera serotonin. Det finns i spenat, vitlok, stjälkselleri, fisk som tex lax, torsk, tonfisk, kyckling, kalkon, oxfilé
 
 
* Ta massage! En booster för serotonin. Enligt forskning höjs det med 30 % samtidigt som stresshormonet kortisol sänks lika mycket. Kramas, eller klappa pälsdjur som hund och katt ger samma effekt
 
 
* Undvik stimulantia. Socker, alkohol, kaffe, svart te är något vi ska vara försitiga med. Särskilt socker som skapar obalans i hjärnan och hormonena, och även skapar inflammation
 
 
* Njut av solen. Den tidiga, intensiva morgonsolen är bra, och aktiverar melatoninproduktionen som vi behöver till kvällen för att bli trötta och sova bättre. 20 minuters promenad på morgonen ger både sol och motion, så en promenad till jobbet är kanonbra :)
 
 
* Meditera mera. Det minskar stressen, och boostar serotoninet
 
 
* Sov bra. Få kvalitetssömn genom att lägga dig någon timme innan midnatt, minst, och gå upp tidigt alla dagar. Kom i säng i tid!
 
 
* Fokusera på emotionell läkning. Bearbeta känslomässiga upplevelser för att hantera känslor som tex rädsla, skuld, ilska, skam.

Kommentarer
Postat av: FrökenSpara

Tack för att du delar med dig! Toppen tycker jag!

Superlicious är på min lista över böcker jag ska läsa. Bra listor både från Julia och Sofie men även Sanna. Jag kopierar dessa och sätter upp dem så jag kan se dem! :)

2015-01-12 @ 04:02:50
URL: http://frokenspara.blogg.se
Postat av: Ensamman mamman

Tack! Vilka bra boktips!

Postat av: Mia

Blir alltid lika glad över dina inlägg! Tack för allt du delar med dig!

Svar: Tack Mia :)
None None

2015-01-13 @ 13:18:28
Postat av: Anonym

Jag vill också tacka för alla bra inlägg du gör! Så inspirerande och stimulerande att läsa.

2015-01-14 @ 17:12:01
Postat av: Anna/notonmusic

Oj vad många bra och kloka råd i en och samma lista. Känns inte oöverkomliga heller...

2015-01-17 @ 16:26:56
URL: http://www.notonmusic.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0