Höns

Idag och förra lördagen har jag gått en hönskurs, anordnad  av Granngården i Kungsbacka. Där har vi fått lära oss allt om att skaffa och ha höns. Bla har vi pratat om hur hönshuset ska inredas och vad hönsen behöver. Vi har tittat på färdiga lösningar med både hönshus och inhägnader och fått ritningar till mindre hönshus för den som vill bygga själv.
 
 
Jag har ju tänkt att göra en del av min bod till hönshus och sen göra en inhägand öster om byggnaden för att sedan börja med att hyra höns över sommaren för att testa på.
 
 
Hela den högra delen av uthuset ska få bli hönshus. Jag använder inte den till något alls i dagsläget. Huset är indelat i tre lika delar. Till vänster är vedförrådet, i mitten trädgårdsredskap och den högra är tom. Där ska jag inreda med sittpinnar, reden, mat- och vattenskålar och lägga spån på golvet. Ventilen längst ner ska få bli en lucka och mellan huset och hallon- och björnbärsbuskarna ska inhägnaden bli.
 
 
På Lantliv såg jag dessa fina hönshus. Kanske ska tänka om och bygga mig ett nytt hus istället. Vad tycker ni om hus nr 5? :)
 
Funderar du på att skaffa höns? Eller vill du bygga om hönshuset? Här är 11 fantastiska hönshus att inspireras av!

 

1

 

1.  Väldigt charmigt litet hönshus i trä. Det lilla söta fönstret och dörrens form är ju bara pricken över i.

 

2

 

2. Det tar nog några år för hönshuset att bli såhär, nästan övervuxet. Det lilla tornet är ju bara fantastiskt charmigt!

 

 

 

33. Man undrar ju hur många ägg det finns i den lilla luckan varje morgon…

 

4

4. Ser ganska påkostat ut det här hönshuset även om det är ganska litet. Missa inte de tre små äggluckorna på ena sidan.

 

5

5. Helt otroligt vad folk bygger till sina höns, eller hur!

 

6

6. Såhär kan man ju också göra av en gigantisk gammal stubbe!

 

7

7. Bara det bästa till hönsen! Väldigt elegant litet hus för att inte tala om den lilla häcken som ramar in huset så fint.

 

8

 

8. Färgglatt ska det vara! Lekfullt hönshus med en matchande stol där man kan sitta och titta på de små vännerna.

 

9

9. Charmigt litet hus med glasdörr med fina spröjs. Och smart att göra en liten öppning med hönsnät på ett fönsterlöst hus.

 

 

 

10

 

10. Stilrent hus med panoramafönster till hönsen.

 

11 

 

11. Det här hönshuset skulle man inte missa i trädgården.


Kommentarer
Postat av: Anna/notonmusic

å vad roligt med höns! Hus nr fem är helt magiskt! Fantastiska hus! Har folk inget att göra är min spontana reaktion! :-)

Svar: Och så är de så oerhört händiga. Själv är jag inte så praktiskt lagd så bara att dela av en del till hönshus och göra inredningen till det är på gränsen till vad jag förmår att göra själv :)
None None

2015-03-01 @ 18:06:08
URL: http://www.notonmusic.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0