Bli skuldfri

Jag har inte sett så många svenska bloggar med målet att bli helt skuldfri. Däremot har jag hittat flera amerikanska. Att inte ha skulder är något som drastiskt ökar den ekonomiska friheten. Att få bort de fasta kostnaderna varje månad som ett lån innebär ger mycket större frihet att kunna tjäna mindre pengar, och därmed vara fri att bestämma över sin egen tid. Mitt mål är att gå ner i arbetstid till 40-50 %. Jag gillar mitt jobb, men jag gillar också andra saker, och vill ha tid för att njuta av mitt liv fullt ut. Därför räcker det med att arbeta halvtid för min del.
 
 
En del som i dagsläget gör att jag inte kan det är att jag måste tjäna pengar för mina fasta utgifter, varav mina lån är en stor del.
 
 
Därför blir jag så inspirerad när jag hittar bloggar från människor som har ändrat sina liv, gjort en del förändringar och klarat av att betala av alla sin skulder för att bli helt skuldfria.
 
 
En ny blogg jag just hittat är denna http://andthenwesaved.com/things-to-do-instead-of-spending-money/ . I just detta inlägg listar hon 56 saker man kan hitta på att göra som inte kostar pengar. Ibland säger jag att "allt jag vill göra kostar ju pengar", men det är inte sant. Det gäller bara att ha lite fantasi. Igår var vi tex ute i skogen precis där vi bor för att leta svamp. Vi hittade ingen svamp (eller rättare sagt vi hittade massor av svamp, men inga kantareller som är den enda svamp jag känner igen och vågar plocka och äta). Att ta tillvara på sådant som ändå redan finns i naturen för att äta är ju ett ypperligt sätt att spara pengar på också, men framförallt sa vi att det var en skön avkoppling och en lagom träning att gå omkring i alla backar i vår fina skog. Och det kostade ingenting! I Sverige har vi ju ett fantastiskt tillfälle både att vistas i naturen och ta del av vad naturen producerar genom vår allemansrätt. Den borde jag utnyttja mer!
 
 
 
 
 
En annan blogg jag gillar där författaren också har betalat av alla sina skulder för att leva ett enklare och mer fritt liv är http://bemorewithless.com/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0