Utflyktstips

Här kommer ett av mina favorittips när det gäller utflyktsmål i närheten av Göteborg: Råda Säteri som ligger i Mölnlycke. Jag tillbringade några timmar där i söndags, åt den godaste glassen jag ätit utanför Italien som de gör där själva av ekologiska råvaror, promenerat i den vackra omgivningen, kollat på hästarna i hagen och ridekipage, suttit vid sjön och mediterat.
 
 
Helt enkelt en underbar dag :)
 
 
 
Glassen intog jag på en bänk i den nyanlagde kökstrdgården med utsikt mot stallet och de gamla byggnaderna från 1800-talet
 
 
 
Och glassarna finns i flera olika goda smaker, olika varje gång man kommer dit. Denna gången valde jag chokladsorbet med apelsinsmak, hallonsorbet och hasselnötsglass, men kokos och clementinsorbet lät också väldigt gott :)
 
 
 
Gamla mjölkkannor vill jag ha på min gård. Jag gillar gamla bruksföremål, som har en själ och som har haft en praktiskt användning - och fortfarande kan ha
 
 
 
En gammal, skavd trädgårdsstol kan stå som ett smycke i trädgården
 
 
 
Följer man stigen förbi hagarna kommer man till ett skogsparti, och till slut en udde mot sjön. Väldigt vackert, men inte den vägen jag valde idag :)
 
 
 
Jag tog istället vägen förbi herrgården ner mot sjön
 
 
 
 
 
Ner till bryggan vid vattnet
 
 
 
 
 
Förbi en fantastisk köksträdgård som fick mig att längta efter en större trädgård. Jag vill också ha en sådan odling. Så underbart att kunna odla så mycket själv
 
 
 
Förbi fruktodlingarna där alla bikupor stod, och mååååånga bin :)
 
 
 
För att till slut stanna vid ridbanan i sköna trädgårdsmöbler.
 
 
En underbar dag, i lagom tempo, och ett utflyktsmål jag verkligen kan rekommendera. På lördagar har de soppbuffé och på söndagar brunch och glass finns det alltid :)

Kommentarer
Postat av: Carina S

Så mysigt.Det var ett tag sedan jag var där.Men får nog återuppliva minnet efter ditt tips.Tack.

2014-05-29 @ 12:44:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0