Hur tänker vi egentligen?

Hur värderar vi olika saker i vår tillvaro? Är något som vi har betalat dyra pengar för bättre än något vi har fått gatis, eller nästan gratis? Värderar vi saker endast efter dess kostnad i pengar?  När hamnade vi så fel att ju dyrare desto bättre, snyggare, godare eller vilket superlativ du vill.
 
Peter Streijffert bloggar på Äkta vara och han har skrivit ett inlägg om gratismat som jag tycker är så bra. Delar det med er :)
 
 
Nässelsoppa är en sådan där "nästan-gratis-rätt" som jag aldrig har testat men tänkt flera gånger att jag ska göra
 
 
Nässelsoppa
 
 
 

Gratismat på fullaste allvar

Äkta vara.30 maj 2014.

När jag duellerade med Findus och ställde min mat mot färdigmaten på min sajt matduell.se så var det inget som upprörde mina läsare så mycket som när jag gjorde  en lunch som var gratis. "Inget är gratis" och "det finns inga  gratis-måltider" var några av reaktionerna. Men jag hävdar motsatsen.  Det finns mat som är helt utan onödiga tillsatser, lagad från grunden,  välsmakande, nyttig och gratis!

 

Räkskalsfondsoppa

Sjud räkskal, morot och rödlök i vatten ca 30 min. Sila av och smaka av med salt och peppar.

 

Sparrissoppa a la stump

Bästa sättet att få grön sparris att smaka som allra bäst är att skölja den  och knäcka av den hårda biten längst ner (som används till soppa). Denna är gjord på de där måhända träiga bitarna som blev över.

  • 1 msk fond på brynt lök
  • 1 knippe sparrisstjälkar
  • vatten
  • salt
  • peppar

Skär de något förvedade rotändarna i småbitar.

Koka upp sparrisbitarna med buljongen. Låt koka i sju minuter.

Mixa och sila soppan. Smaka av med salt och peppar.

Servera med bröd

 

Nu gör jag en hel del annan gratis- eller snudd-på-gratis-mat, måltider  med ingredienser från min trädgård, havet eller skogen. Lika befriade  från dåliga tillsatser som min tidigare gratis-mat, men ännu godare. För  så är det, kan du lägga rabarber på (få tag på) närodlat och närplockat  så är du bara att gratulera, det blir inte så mycket bättre än så här.  Avståndet från min trädgård och säg, mina ärtor t ex, till mitt kök är  cirka 5 meter. Mången grönsak blir mer eller mindre sämre efter skörd.  Inte minst just ärtor, men också sparris tillhör de grönsaker som tappar smak (eller i sparrisens fall socker) mest. I de sammanhangen är fem  meter mellan skörd och kök en lyx.

 

Inte så sällan skördar jag i min trädgård sådant som inte finns i affärerna  eller inte ens betraktas som mat. I det första fallet menar jag främst  Zucchini-blommor och i det andra rödbetsblast. Rödbetsblasten betraktas  ofta som onödig barlast till till betan och tillvaratas knappast i någon större utsträckning. Den säljs snudd på aldrig heller i kraft av sin  egen förträfflighet. Så synd, då det sannerligen är en läckerhet. Blanda ner några blad i vilken sallad som helst, gärna en med lite bittrare  blad (som maskrosblad, en annan gratisvara).

 

Snudd på gratis blir en ramslökspesto, råvaran är hurusom gratis och ska med  fördel plockas just nu i maj. Och om nässelsoppan blir gratis eller ej  bestämmer du. I princip räcker det att tillreda den på nässlor, salt och vatten. En skvätt grädde gör inte ont - men den kostar.

 

Nu är jag tämligen ointresserad av om min mat, i strikt mening är gratis  eller måhända har kostat 2 kr eller så.  Poängen är att det finns  mängder av råvaror runt oss som är lika smakliga som de är gratis. Och  det är synd och skam att vi inte använder dem. På något förvridet sätt  har det köpta fått ett högre värde än det plockade eller självodlade.  Låt oss ändra på det!

 

Peter Streijffert, suppleant i Äkta varas styrelse, håller kurser och provningar inom mat och dryck samt skriver om mat och odling.


Kommentarer
Postat av: Emilie

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

2014-05-30 @ 15:48:17
URL: http://www.hittarecept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0