Koll på plasten?

Min mycket miljömedvetna, och smarta dotter, skickade en intressant länk till mig. På kurera.se hade hon hittat denna intressanta artikel om de olika sorters plast vi omges av, och hur vi ska tänka för att undvika den hälsofarliga plasten.
 
 
Jag inser ju bla att jag måste hitta ett annat sätt att ta med mig vatten i handväskan än i gamla PET-flaskor.
 
 
 
flaska

Skaffa plastkoll!

Eko/miljö12 september, 2012

Det är stor skillnad på plast och plast. Vissa är ofarliga medan andra innehåller skadliga kemikalier. Här är plastguiden som hjälper dig att skippa fulplasten.

Plast finns överallt idag och att skilja dålig plast från bra plast är en djungel. Men många plastprodukter märkta med en siffra i en trekantig återvinningssymbol, som berättar vilken sorts plast produkten huvudsakligen är gjord av. Välj bort plast med sifforna 3, 6 och 7 så undviker du de mest hälsovådliga plasterna.

Men vad ska man göra med alla plast som inte har siffermärkning? En bra tumregel är att bara använda en plastförpackning till det den är avsedd för. Använd till exempel inte gamla glassburkar som matlådor eller PET-flaskor som påfyllbara törstsläckare. De här förpackningarna är inte gjorda för att återanvändas. Köp hellre matlådor som tillverkats speciellt för att förvara mat i. I stället för att dricka ur en gammal pet-flaska kan du köpa en träningsvattenflaska gjord av sjyst plast – eller allra helst dricka ur glas eller glasflaska.

En annan bra tumregel kring omärkt plast är att den inte ska hettas upp. Värm till exempel inte plastförpackningar med mat i micron. Då hamnar plastkemikalier lätt i maten. Du bör också vara extra försiktig med kombinationen av fet mat och plast, eftersom fett tenderar att lösa upp kemiska ämnen som hamnar i maten. Förvara helst fet mat som lax, ost eller oljor i glasförpackningar.

PET Polyeteneterftalatplastsymbol PET-plast används ibland annat i returflaskor och livsmedelsförpackningar för flytande livsmedel, grönsaker och i ugnståliga förpackningar. Polyestertyg är också gjort av PET. PET-plast anses generellt har en låg miljö- och hälsorisk, men frågan diskuteras sedan man hittat hormonstörande ftalater i drycker som förvarats i PET-flaskor. TIPS! Skaffa en vattenflaska i annat material. PE-HDPolyetylen med hög densitetplastsymbol Polyetylen med hög densitet är används i förpackningar för flytande produkter som mejerivaror, smör och rengöringsmedel. Den finns också i allt från motorolja till skärp och väskor. PE-HD har låg miljörisk med får inte hettas upp! PVC Polyvinylkloridplastsymbol PVC-plast finns ibland annat leksaker och butiksförpackningar för kött och grönsaker.  Det finns också i mjuk plastfilm för mat och förpackningar för rengöringsmedel, schampo, matolja, medicinsk utrustning, plastmattor, ytterväggar och rörledningar. PVC-plast är hård och har därför ofta tillsatser av mjukgörande ftalater, som ofta är en stor del av materialets totalvikt. Ftalater är bevisat hormonstörande och misstänks bland annat ligga bakom svårigheter att få barn, ADHD och barnallergier. TIPS! Undvik så mycket som möjligt. Hetta absolut inte upp. Köp PVC-film utan mjukgörare. PE-LDPolyetylen med låg densitet plastsymbol Polyetylen med låg intensitet finns förpackningar till bröd, fryst mat, plastpåsar, kläder och möbler. Plasten har inga kända miljö- och hälsorisker, men ska inte hettas upp. PPPolypropylenplastsymbol Polypropen tål höga temperaturer och finns därför i förpackningar som kan värmas i mikrovågsugn. PP finns dessutom i allt från sugrör till ketchupflaskor. Ämnet har låga miljö- och hälsorisker. PSPolystyrenplastsymbol Polystyren finns i engångsserviser, yoghurtförpackningar och engångsburkar för till exempel sallader. Det förekommer också i leksaker, datorer och köksmaskiner. PS tillverkas av etylbensen som enligt vissa forskarrapporter tenderar att hamna i den förpackade maten. Hälsoeffekterna av etylbensen på människor är dåligt kända, men djurförsök har visat på lever-, njur- och testikelskador. Polystyren finns också i expanderad form i frigolit och cellplast, som kött ofta förpackas i. Cellplast kan vara impregnerad med bromerade flamskyddsmedel, som är svårnedbrytbara och i vissa fall hormonstörande. TIPS! Undvik så långt du kan!

Övriga plaster (undvik)plastsymbol Samlingsgruppen övriga plaster är en brokig kategori.  Bland ”sjuans” plaster hittar du i allt från ipods och skyltar till nappflaskor, sportflaskor och matlådor. Din stekspade för teflonpannan av polyamid hamnar också i den här kategorin. Bioplaster som också hamnar i den här kategorin är inte hälsofarliga. Men här finns också polykarbonat, en hård genomskinlig plast som ofta hittas i flaskor och karaffer. Polykarbonat innehåller det hormonstörande ämnet Bisfenol A, som sedan åren 2011 är förbjudet i nappflaskor. TIPS!  Undvik så mycket du kan, särskilt i närkontakt med mat!

Eftersom siffrorna bara anger plastproduktens huvudsakliga plast och inte eventuella tillsatser, kan det vara bra att vara extra restriktiv när det gäller plast som är i kontakt med mat. Symbolen med ett glas och en gaffel på plastprodukter är en EU-märkning som betyder att plasten är gjord att använda för livsmedel


Kommentarer
Postat av: Yve

Tack för ett bra inläggg som passade mig extra bra just nu. Har nu i vår börjat "plastrensa" mitt hem. Framför allt i köket = matkontakt men även annan plast ska jag försöka ersätta i den mån jag kan. Ska köpa nya(glas eller kleenkanten) vattenflaskor till barnens träningar(och min),tyvärr kostar de en del så det gäller att barnen inte glömmer ta med dom hem.
Det är helt otroligt vad mycket plastsaker man har egentligen. Men det känns så skönt att ha börjat rensningen.

Svar: Visst är det intressant. Och vad mycket plast man har som man inte tänker på. Jag har kastat alla plastredskap jag hade i köket. Det skulle man ju ha till teflon sa man tidigare :( Jag har kollat märkningen på mina plastbyttor som jag fryser in mat i.
None None

2014-03-19 @ 23:24:39
Postat av: Josefin

Jag kan verkligen rekommendera flaskorna från kleen kanteen, helt fantastiska, jag har en, och har köpt till en helt tät kork som jag byter till när jag ska ha den liggandes i väskan

Svar: Tack för tipset! Tänk vad mycket nytt jag får lära mig av alla er läsare, som jag fortfarande varit ovetande om jag inte hade haft bloggen. Klean kanteen hade jag aldrig hört talas om förut, men det ska snabbt inhandlas en flaska :)
None None

2014-03-20 @ 12:00:58
Postat av: Beatrice

Har en Klean Kanteen sedan flera år och är jättenöjd. Du kan hitta dem på bl.a "laplandecostore" och "bodystore". Första förslaget har förresten en massa bra grejer att ersätta plastprylar med :)

Ursäkta "reklamen" men jag tror att du är intresserad ;)

Fint hus du tittade på nere i skåne förresten.

Svar: Det är skillnad på reklam och information :) Tack för tipsen! De ska jag titta närmare på
None None

2014-03-20 @ 17:37:19
Postat av: Miranda

Hittade du denna artikeln?

Svar: Ja genom dig :)) och din länk
None None

2014-03-22 @ 01:36:42
Postat av: Miranda

Varför står inte det i texten?

Svar: Det kan man undra kära du, men nu är det ändrat. Äras den som äras bör :) Älskar dig! Du smarta, fantastiska tjej :)
None None

2014-03-22 @ 16:52:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0