Inspiration på TV

För många som vill leva ett enklare, mer genuint liv med ett långsammare tempo är minskat TV-tittande ofta en del. Jag har minskat mitt TV-tittande ganska rejält. Men fortfarande är det så att jag kommenterar de kvällarna när vi inte satt på TV:n alls på en hel kväll. Kommentaren är ofta att det varit väldigt skönt, tyst och har gett utrymme till många fina samtal istället.
 
 
Men det finns några TV-program som inspirerar mig, och ett av de är Escape to the country på kanal 8. Ett engelst program där de hjälper människor att hitta en bostad på landet. Det finns också syskonprogram där de söker hem vid havet eller hem utomlands. Jag gillar dem alla, men mest ändå livt på landet (det kan ju också innefatta en närhet till havet). Kanske inte så mycket själva husen, utan mer mijöerna och den livsstilen som deltagarna söker.
 
 
Byarna och det engelska landskapet får mig att både längta efter min egen escape to the country här hemma i Sverige , men också att bila runt i England någon semester.
 
 
Det här är ju så vackert
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vilket mysig litet engelskt cottage. Jag kan se mig själv där i trädgården ;)
 
 
 
Charmiga byar där minsta lilla by har en, eller flera, pubar för att mötas.
 
 
Den del av Sverige, som för mig ger samma känsla är återigen Skåne. Som ni märker återkommer jag till Skåne, och är ganska säker på att jag inom några år kommer bosätta mig någonstans i Skåne. Frågan är bara var? Jag tycker om det öppna landskapet, grönskan, ljuset, det luftiga som tilltalar både kroppen och själen. Varje gång jag kan sitta och titta mot horisonten blir jag lugn. Mina andetag är i takt med naturen.
 
 
Där kan jag absolut se mig själv leva ett engelsk lantliv, fast i Sverige, Gå runt i myllan och leran i gummistövlar och oljerock. Djur runt mig, både hundar, katter, höns, hästar. Odla grönsaker i en prunkande trädgård. Arbeta lagom mycket, och bara med saker som gör mig glad. Skriva, prata, föreläsa, hålla kurser, inspirera. Njuta av god mat. Laga och äta i långsamhetens tecken, närproducerad och ekologiska mat. Njuta av möten med spännande och inspirerande människor där tid finns i överflöd.
 
 
Japp, det finns TV-program som inspirerar och sätter fart på tankarna :)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Madde

Escape the country i sverige låter ju som en riktigt bra idé! Du får skriva till tv-bolagen och föreslå det, för de programmen är ju så bra. Vi sitter faktiskt just nu och planerar en bilsemester i england/skottland i sommar med inriktning på landsbygden. Behöver jag säga att jag längtar? :)

Svar: Åh det låter härligt ;) Ja ett svenskt program vore fantastiskt. Här har jag hittat ett litet boende på landet http://objekt.fastighetsbyran.se/?objektGID=OBJ6332_1224313800&source=hemnet&images=1
None None

2014-03-06 @ 21:21:26
URL: http://www.cochise.se
Postat av: Madde

Underbart! :)

2014-03-06 @ 21:37:08
URL: http://www.cochise.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0