Fettisdagen

Åh, idag är det ju fettisdagen och den, enda (hm..) dagen på året då man ska äta semla. Jag har nog ätit fem stycken, minst, redan i år. Men idag blir det en semla inköp på väg hem från jobbet som jag ska njuta av med gott samvete ikväll :)
 
 
 
 
Under tiden ska jag fundera på vad man kan göra för att hjälpa stressade ungdomar som känner att de dukar under av skolans, samhällets och omgivningens krav. Stress för skolresultat, stress över utseende, stress över kompisar.
 
 
Vad kan man göra för att hitta balans i livet, när man är så styrd av andra? KASAM, känsla av sammanhang, pratar man ju ofta om för vuxna. Det står för att omvärlden är begriplig, hanterbar och meningsfull, dvs att det som sker i och utanför individen är förutsägbar, begriplig och strukturerad och att resurser som krävs finns tillgängliga och att det är värt att investera engagemang i de utmaningar man möter i livet. Hurpass hög grad av KASAM vi har påverkar vår fysiska och psykiska hälsa.
 
 
Ja, det blir något jag ska fundera vidare på ikväll medan jag avnjuter årets sista (?) semla
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0