Röd frukost

Idag blev min frukost väldigt röd :) Enligt många kostrådgivare är bär nyttigare än frukt, och till frukost har jag valt flera olika bär, som alla har många nyttiga egenskaper. Och som en händelse är alla röda. Jag äter också gärna frukt, speciellt apelsiner så här på vintern.
 
 
 
 
I glaset har jag tranbärsjuice. Tranbär har länge använts både behandlande och förebyggande mot urinvägsinfektion. Men nyare forskning har även hittat flera andra hälsofördelar med tranbär, bla kan det förebygga hjärt- och kärlsjukdomar. Tranbär är ett av de livsmedel med störst antioxiderande verkan. Ibland har jag även torkade tranbär på frukostyoghurten, i bröd eller äter som godis :)
 
 
I skålen har jag turkisk yoghurt med hallon. Hallon innehåller massor med bra antioxidanter som skyddar mot bla cancer och stärker immunförsvaret. I hallon finns också mycket C-vitamin plus massor av fibrer som ger en bra mättnadskänsla.
 
 
På yoghurten har jag strösslat granatäpplekärnor. De är så goda med sin både syrlighet och sötma. Granatäpple innehåller även antioxidanten flavonoider, som vi förknippar med rött vin, grönt te och kakao och har samma effekt på kroppen. Men granatäpple har mer flavonoider än de andra livsmedlen, så istället för rött vin - välj granatäpple :) Ytterligare hälslofördelar är att de hämmar cancer, åderförkalkning och skyddar mot benskörhet. Jag har ofta granatäpplekärnor på salladen till middagen också då jag tycker de är så goda.
 
 
För att toppa det hela strör jag på lite valnötter, som anses vara en av de allra nyttigaste nötterna. De innehåller fibrer, protein, E-vitamin och omega-3-fettsyror.
 
 
Så genom att blanda dessa saker får jag en både väldigt god frukost som också gör massor av gott för min kropp. Vintertid behövs också något varmt för att skapa balans, så då är det gott med en kopp varmt te.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0