Nyårslöften?

Gav du några nyårslöften vid tolvslaget? Nu när vi är några dagar in i januari - handen på hjärtat - hur har det gått med dessa löften? Har du börjat äta nyttigare? Tränat mer? Slutat röka?
 
 
 
Jag tror inte på nyårslöften - iallafall inte på det vanliga, traditionella sättet. På den nyårsfesten jag var på var det en i sällskapet som gick laget runt och frågade vad de andra hade för nyårslöften. När det blev min tur sa jag precis det. Jag tror inte på nyårslöften. För oftast består dessa löften av något som vi, med lite dåligt samvete, säger att vi ska sluta med. Det dåliga samvetet beror på att vi egentligen väldigt väl vet att det vi ska sluta med inte är bra för oss. Vi vet att det inte är bra att röka, att det inte är bra att äta mycke socker osv. Däremot är det en bit kvar från att veta att det inte är bra, till att känna ett stygn av dåligt samvete till att faktiskt också gå till handling. Det tar emot. Det känns lite jobbigt. Då är det svårt att lyckas.
 
 
 
Ett annat vanligt nyårslöfte är att istället börja med något, eller göra något mer, som vi vet är bra för oss. Vi ger löftet även här utifrån det dåliga samvetet, tänker att vi ska bli lite bättre - börja träna ligger ofta högt på den listan. Men även här är det fel utgångspunkt för att lyckas.
 
 
Så jag sa att jag inte har några nyårslöften, och av vilken anledning, utan att jag istället använde visioner. Jag sätter mig ner någon gång runt årsskiftet (behöver inte vara vid tolvslaget :)) och funderar på vad jag vill ha mer av kommande år. Jag funderar på hur jag vill att mitt liv ska se ut. Hur jag ska vara som person. Sen skriver jag ner dessa visioner. Högt som lågt. Det blir inga löften, inget jag måste hålla och år dåligt samvete om jag bryter. Det blir mål, och visioner för mig. Mina ledstjärnor.
 
 
Vid årets slut stämmer jag av hur året har varit. Ofta har jag gjort flera av de sakerna jag skrivit, men sällan alla. Om de fortfarande känns angelägna åker du upp på den nya visionslistan. Att skriva en bok har stått där ett tag. Det går trögt. Men dottern och jag ska göra en kokbok under 2014, där vi ska samla våra bästa recept, och dottern ska fota. Den kommer bli jättebra tror jag. På min visionslista för 2013 stod det för oss båda att vi ville bli mer hälsosamma, äta bättre mat och ta hand om oss själva på ett bättre sätt. När jag nu skriver bokslut för 2013 kan jag konstatera att jag gått ner 10 kg under året. Vi köper till största delen ekologiska varor, och har även börjat äta mer vegetariskt.
 
 
Som ett led i min hälsosamma vision har jag även återupptagit yogan, ger mig tid för avkoppling, några spabesök och till sist slutat röka helt, även feströkningen. Jag kände att varje gång jag tog ett bloss smutsade jag ner min kropp inifrån, och det rimmade väldigt illa med min vision om ett mer hälsosamt liv. Så det var inte alls svårt att sluta. Det svåraste beslutet är det första steget. Att verkligen vilja förändring, och ge sig själv tid att genomföra den. När den första förändringen finns där, och löper på, kommer ofta de andra av sig själva. Min vision när det gäller hälsan för 2014 är att äta mer vegetariskt, inte bara ekologiskt odlat, utan också att börja odla en del själv. Yogan ska få ta mer plats i min vardag. Jag ska bli bättre på att träna själv hemma på egen hand. Ridningen känns som vi har tagit ett stort steg på utvecklingen och min vision för detta år är att jag ska få hyra den häst jag brukar rida, två gånger i veckan.
 
 
Hur ser din vision, och dina mål för 2014 ut? Vad vill du ha mer av i ditt liv? Skriv gärna ner.
Trackback
bloglovin
RSS 2.0