Njutning för ögat

En jättefin blogg jag hittade har precis ett sådant hus, och hem, som jag är på jakt efter :))
 
 
 
Jag vill ha ett rött torp med vita knutar, spröjsade fönster, veranda med en vedspis i köket som sprider både värme och väldoft.
 
 
När jag tänker på hur jag vill bo, inser jag att det påminner mycket om min farmors hus. Jag tillbringade mycket tid som barn hos min farmor, som var en fantastisk människa. Jag är så glad att hon hann träffa min dotter innan hon gick bort.
 
 
I hennes hus var köket verkligen hemmets hjärta. Här fikades det, här kom vänner och grannar in och satte sig en stund. När jag kom upp på morgonen petades vi in en pinne i vedspisen, satte oss vid köksbordet och tittade ut genom köksfönstret på fåglarna. I köket fanns också en kökssoffa och radion var inställd på P1. Där satt jag och lyssnade på Astrid Lindgren som läste sina sagor. Vid köksbordet spelade vi spel, ritade, pysslade. Ja en stor del av livet utspelade sig i köket. Där fanns alltid minst en katt som hade hittat en fristad hos henne. I närheten fanns en bonde och kossor i hagarna alldeles inpå knuten och bakom hagarna började skogen. Där tillbringade vi också mycket tid. Plockade bär, blommor, svamp, åkte skidor eller bara promenerade.
 
Den känslan vill jag nu som vuxen återskapa i mitt hem. Ett varmt och hjärtligt hem där alla, människor och djur är välkomna.
 
 
Vill ni ser mer från detta hus hittar ni det på bloggen Nordingården, http://nordingarden.blogspot.se/

Kommentarer
Postat av: Nordingarden

Hallå och tusen tack för vänliga ordo fin länkning, så glad jag blir! Detta är Lillstugan, den står alldeles intill vårt permanenta hus men vi anväder lillsugan ganska flitigt ändåi af sommartid, det är dessutom gästhus...just som du beskriver din farmors hem är ju det som många av oss förknippar med trygghet o trevnad, kökssoffa, vedspis, trasmattor, pelargoner, katter och P1😉 underbart! Katten Bob ja, har hört talas om boken men törs inte läsa den, jag blir väl helt förkrossad då även om han fick det bra, vilekn klok goding! Ser att du har några såna själv också, katter är ju de bästa vänner man kan ha! Gott Nytt Bloggår önskar Mari på Nordingården

Svar: Jättefint hus ni har. För mig hade nog er lillstuga räckt bra :) Jag vill ha ett ganska litet hus då det bara är jag och dottern plus våra sex katter :) Alla är hemlösa katter som jag har tagit hand om. Läs boken om Bob. Den är inte alls hemsk, utan en fantastiskt fin skildring över vilken skillnad ett djur kan göra i livet. Kan även rekommendera Bibliotekskatten Dewey, en annan bok om en verklig katt i USA.
None None

2014-01-11 @ 19:51:18
URL: http://nordingarden.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0