Livsstilstrender 2014

I Göteborgs-Posten för några dagar sedan listades de stora livsstilstrenderna för 2014. Jag kan säg att jag kände igen mig själv i flera av dem :) Vi är tydligen redan trendiga :) Så här tänker jag att det ska se ut i min trädgård i sommar. Pallkragar med egenodlade grönsaker, och så massor med krukor på golvet och på hyllan jag köpte i somras. Jag ser fram emot Trädgårdsdagarna på Liseberg i år. Där brukar jag få mycket inspiration. Tyvärr är Yoga Games samma helg, men en helg har ju både en lördag och en söndag.
 
 

 

 

1. Köp inte så mycket kläder

Lotta Ahlvar, vd på Svenska Moderådet, vet vad som gäller på modefronten nästa år.

- Hållbarhet. Det är kanske ingen trend, utan mer ett förhållningssätt som både företag och konsumenter värdesätter allt högre. Många uppskattar välgjorda plagg av bra kvalitet, klassiker som håller länge. Det är en attitydförändring, en motreaktion mot billighetstänket.

Vintage, second hand och att köpa väldigt få plagg är det allra trendigaste. Lotta Ahlvar betonar att modet kommer att vara fortsatt retroinspirerat. Men också en klassisk stil, med tidlösa plagg och kostymer, är helt rätt.

- Ska man bara köpa ett enda plagg kanske man ska satsa på en klassisk kashmirtröja eller ett par skor av riktigt hög kvalitet. Eller en lättviktsjacka, de kommer i en vårvariant, säger Lotta Ahlvar.

 

2. Odla hemma och shoppa mat

Ingela Stenson, analytiker på United Minds, ser en klar förändring i våra köpvanor.

- Vi har länge pratat om att man shoppar kläder, och nu har vi även börjat shoppa mat. Många åker inte längre bara till Ica eller Coop och handlar, utan vi handlar i gårdsbutiker, i saluhallar, på marknader. Vi kommer nog också få se en viss byteshandel, där folk odlar själva och byter med varandra, säger hon.

 

3. Ät mer grönsaker

- Vi ser en tydlig trend som handlar om hälsa utanför kroppen, alltså att många tycker att man inte bara äter för sin egen skull, utan också för klimatets. Det innebär mindre kött, mer grönsaker, mer närodlat och mat efter säsong. Kål är jättetrendigt i USA, framför allt grönkål. Även asiatisk mat kommer vi att se mer av, och så finns det ett stort intresse för mat i dryckesform. Smoothie, juice och andra drycker som är mer en sallad än en juice. Väldigt praktiskt och jättegott, säger Ingela Stenson.

 

4. Det finns en pryl för allt

- Allt mer i våra liv kretsar kring våra mobiltelefoner. De är våra sambandscentraler. Men år 2014 kommer även andra prylar att ta mer plats, säger Lisa Burden, trendspanare på Svensk Handel.

Hon tippar att vi ganska snart kommer att använda 3D-skrivare i vår vardag.

- Det ligger inte så långt i framtiden. Man kommer snart kunna skapa en sko i sin dator, som man sedan tar med till en butik där man får skon utskriven i 3D exakt som man vill ha den.

Samtidigt finns en aversion mot allt detta, menar Lisa Burden.

- Vi förutsätts alltid vara uppkopplade och påkopplade. Man kan tro att det är vi lite äldre som vänder oss mot detta. Men det är oftast yngre som upplever att det helt enkelt finns för mycket information att ta del av.

 

5. Träna i teknik

På träningsfronten kommer vi att se allt mer avancerade material och prylar, menar Mats Olsson på Kairos Future. Han spår ingen särskild träningstrend under 2014, men själv använder han redan nu en sensor på ryggen som mäter hur mycket han rör sig respektive sitter stilla. Däremot ser han fram emot 2014 års superprodukt:

- Vårvintern 2014 kommer det att lanseras en tröja med teknologifibrer i själva materialet, som mäter andning, kaloriförbrukning, hjärtfrekvens och så vidare. Man drar bara på sig tröjan och behöver inte krångla med appar eller telefoner, säger han.

Tröjan beräknas kosta mellan 100-150 dollar.

 

6. Vara feminist

Sofia Mankert, vice vd på analys- och strategiföretaget United Minds, ser en ny feminism ta ordentligt fäste år 2014.

- De traditionella könsrollerna luckras upp, och vi ser en sorts individualiserad feminism där alla, både män och kvinnor, har en röst och deltar. Detta får kraft av digitala verktyg. Jag vill inte säga att det är en "kvinnornas tidsålder" som kommer, utan snarare nya värderingar och nya möjligheter för både män och kvinnor att nå positioner och få roller utanför de traditionella könsrollerna.

Sofia Mankert ger exempel på flera företag som redan har fattat att jämställdhet är något konsumenterna vill ha.

- Titta bara på Harrods och Hamleys, leksaksaffärerna i London. De har slutat att dela upp i flick- och pojkleksaker. De delar i stället in efter tema. Detta gör de för att de förstår sina konsumenter. De som inte förstår den här rörelsen är de stora förlorarna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0