Kyckling med apelsin och saffran

Jag hittade ett recept på nätet jag tänker testa någon dag. Jag älskar både smaken och doften av saffran, så jag köpte på mig massor så här innan jul då butikerna hade specialpris. Vi har bakat lussekatter i ett par omgångar, och resten har jag tänkt använda i matlagning i vinter tex i en god fiskgryta, men också gärna tillsammans med kyckling.
 
 

Kyckling 1 kg

10 Scharlottenlökar

3 morötter

1/2 purjolök

1 pkt saffra

Skalet+saften av 1 apelsin

5 dl vatten

hönsbuljong

2-3 msk Maizena

Salt, peppar, vitpeppar

Dela kycklingen och bryn delarna i en stekpanna. Lägg sedan över i en gryta. Skala scharlottenlökarna och dela dem på mitten. Gör långa tunna stavar av morötterna. Lägg ner i grytan tillsammans med resten av ingredienserna (förutom purjon). Låt koka upp och sedan sjuda i ca 20 minuter, eller tills kycklingen är helt genomkokt. Plocka upp kycklingen och red av såsen med maizena. Lägg i purjon och kyckligen och värm på. Servera sedan grytan med ruccola och ris.

 

 

Har ni några bra matrecept med saffran som ingrediens att dela med er av??


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0