Välplanerat utrymme

En del av att leva ett enklare liv handlar om att förenkla boendet. En konsekvens blir då att inte bo större än man behöver. Visst är det skönt med ytor, men idag bor många i väldigt stora bostäder. Jag såg tex första avsnittet av SVT:s nya satsning Husdrömmar där ett par, strax söder om Göteborg, skulle bygga ett hus på 400 kvm. För två vuxna och två små barn. Då har man mycket mer yta, och ofta även rum, än vad som behövs.
 
 
En del blir extrema åt andra hållet och när de har skalat av allt icke nödvändigt kan de skala ner boendet till en minimal yta. Själv ligger jag väl någonstans mittemellan, med en dragning åt det mindre. Jag tycker om när det är luftiga rum, men de behöver inte vara stora för att uppnå det.
 
 
Ett sätt att hitta finurliga lösningar är att titta på tex hur man har löst det på båtar. En husbåt har mycket begränsad yta för att få rum med allt nödvändigt, och då måste man tänka till ordentligt hur den tillgängliga ytan disponeras. Även hotell är väldigt duktiga på att skapa bra lösningar för att få till luftiga rum på små ytor.
 
 
Hotellet jag bodde på i Stockholm hade utnyttjat ytan väldigt bra, speciellt i badrummet
 
 
 
Om man inte verkligen gillar att bada är en duschhörna mer praktiskt, och även mer miljövänligt då en ett badkar använder avsevärt mycket mer vatten.
 
 
 
 
 
Ett smart sätt att både underlätta städningen, men också skapa visuellt större yta, är att hänga upp allt på väggen. Här var både toalett och handfat väggängda, men också papperskorgen och toalettborsten. Rören till toaletten var inbyggda, vilket blev till en praktisk avställningshylla.
 
 
Ytmässigt var detta duschrum bara några få kvadratmeter men alla funktioner fick väl plats och det kändes luftigt. Enligt Feng Shui tankar skulle jag vilja lägga till lite saker här för att få med alla element. Vattenelementet är väldigt väl representerat (för mycket tom) med glasväggen, svarta färgen, det blanka kaklet. Metallelementet finns också mycket av. Jag skulle vilja lägga till någon förvaringskorg i rotting för jord, några ljus för eld och en grön växt för träelementet.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0