Surt

 
När livet ger dig citroner - gör lemonad är en så där lite klämkäck kommentar som man får ibland. Visst kan det på ytan låta positivt och bra.
 
 
Men jag håller inte med. När livet kör ihop sig på olika sätt, när vi känner oss ledsna, besvikna, arga, irriterade, oroliga så är det också en del av livet. Ibland händer saker som får oss att känna sorg eller besvikelse. Det måste man få tillåta sig själv att känna. Att då få sådana klämkäcka uttryck är en skymf och grund till att känna skuldkänslor.
 
 
Jaha, jag ska visst kunna ta detta negativa, jobbiga som har hänt mig och göra något bra av det, är det lätt att tänka. Och om jag inte klarar det är det något fel på mig. Nej, säger jag. Det är inte alls fel. Det är normalt. Det är normalt att känna sorg vid en förlust. Det är normalt att känna besvikelse när något inte blir som man hoppats. Det är normalt att känna sig ledsen när man blivit sviken.
 
 
Den känslan måste man få tillåta sig att känna. Bekräfta den. Få känna att det är ok att känna på det sättet. I dagens samhälle har det nästan blivit lite fult att känna dessa känslor. Det förväntas nästan som att man ska kunna skaka av sig allt som händer. Borsta bort lite damm och sen vända det till något positivt.
 
 
Att tänka positivt, och använda den tekniken tycker jag är en bra strategi när allt flyter på. När livet är som vanligt. Kanske lite småtråkigt ibland, men inga stora saker som hänt. Men en del av livet är också att vi utsätts för olika negativa händelser. Vi råkar alla ut för att någon närstående blir sjuk eller dör, att vi blir av med jobbet, att en relation tar slut, att någon sviker ett förtroende, att något vi hoppats på inte blir som förväntat. Alla har ett antal sådana händelser i sitt liv. En del fler, andra färre. Där är det inte rättvist fördelat.
 
 
Och när sådana saker händer måste kan få tillåta sig att känna dessa känslor. Däremot ska man inte fastna i sorg, bitterhet, offertänkandet. Det är när man, efter en tid, inte kan gå vidare, släppa dessa känslor och hitta en ny orientering man kanske behöver hjälp för att kunna släppa taget och gå vidare.
 
 
Men en stund behöver man få känna att livet har gett mig citroner just nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0