En tankeställare

En blogg som jag tycker mycket om är Malin Berghagen. Hon skriver så bra om vad som verkligen betyder något. Jag gillar också hennes böcker. På hennes blogg läste jag ett inlägg om att skapa sig ett annat liv, som jag vill dela med er:
 
 

Ett annat liv.

Malin
Fördelen med att leva några månader i ett annat land är den tid du får med familjen. Möter många föräldrar både här på Koh Lanta och på Mallorca som tex tagit tjänstledigt eller av andra skäl gett sig själva några månader av ledighet för att få kvalitets tid. Här i Thailand lever du också väldigt billigt och enkelt så jag förstå att det är tilltalande. Som en mamma sa igår, ” Det tog faktiskt några veckor med att vänja sig vid att inte göra något. Att inte fylla varje minut med måsten eller aktiviteter utan nöja sig med att läsa en bok eller ta en promenad medan barnen är i skolan. ”

För mig handlar det mycket om tid med min yngsta som har haft svårt i skolan. Han är jätte duktig på språk. En av de bästa i klassen men har förmodligen någon form av Dyskalkyli, svårighet med siffror, som vi ska titta närmare på när vi kommer tillbaka till Palma. Så  nu sitter jag varje förmiddag med honom på skolan här på Koh Lanta och pluggar matte. Han behöver sitta lite vid sidan om och inte bli distraherad därför tar jag mig den tiden även om de har lärare här så har de andra barn att se till också. Det är en skatt att få möjligheten att åka iväg och göra detta med sina barn och planera om sitt liv för barnen. Det kan handla om en månad eller fler men det är så värt det.

Det handlar om att lägga undan pengar, att inte köpa på sig för mycket saker, att kanske sälja bilen och åka kommunalt eller liknande. För att lägga dom pengarna på en resa och några månader i ett annat land. Jag får höra historier om familjer som har haft det tufft och slutligen bestämt sig för att sälja nästan allt och sedan ge sig iväg för att läka hela familjen. Några hittar sätt att arbeta via nätet som jag. Eller har sparade pengar och lever enkelt.

20140204-101601.jpg Camilla ( med mig på bilden) och hennes dåvarande man sålde precis allt innan dom flyttade hit för över tio år sedan. Nu ordnar hon resor i personligutveckling till Thailand och Grekland.

 

 

Vill du läsa mer i Malins fina blogg hittar du den här http://blogg.amelia.se/malinberghagen/


Kommentarer
Postat av: Helena

Hon är en av mina absoluta favoriter också, läste hennes första bok när den kom och sedan var jag fast ;) Gillar och är inte lite avundsjuk på hennes sätt att leva...
Helena.

2014-02-06 @ 18:42:58
URL: http://hesan-hesan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0