Äventyr och upptäcka nya saker

Jag lånar ju mycket böcker på biblioteket - med betoning på mycket :) En del böcker är planerade dvs jag är där och letar efter en specifik bok. Ställer mig på kö om den inte är inne, och flera gånger har jag lämnat inköpsförslag på böcker de inte har haft. Men väldigt ofta går jag också runt på biblioteket och botaniserar lite planlöst. Då hittar jag massor av intressanta böcker jag inte ens visste fanns. Det var så jag hittade denna bok
 
 
                                       
 
I boken bestämmer sig familjen för ett experiment som till en början innebär att de ska leva ett liv med mindre socker. Äta nyttigare helt enkelt. Då tänker de vuxna till, och känner att om vi ska ta bort något från barnen som de är vana vid och vill ha, måste vi ge dom något annat istället.
 
 
Det är startskottet till det som jag tycker är mest intressant. De bestämmer sig för att de ska testa massor med nya saker tillsammans som familj. Minst en ny sak varje vecka, En del veckor blir det fler saker. Enda kriteriet är att de ska kunna göra det tillsammans. De testar att paddla kajak, gå en höghöjdsäventyrsbana, ror, åker Segway, military training och massor med annat. En del saker blir succé och andra kanske inte fullt lika populära. Men den stora behållningen är att de gör saker tillsammans som familj och de testar sina gränser. Gör saker de aldrig trodde de skulle klara. Konsekvensen av det blir ett ökat självförtroende hos alla, och en ökad självkänsla. Har man klarat en sak man inte trodde man kunde, eller vågade, ger de en enorm skjuts till att väga testa även andra saker. Har jag vågat gå utanför min komfortzon en gång och besegrat min rädsla, kommer jag att klara det igen!!
 
 
Boken inspirerade mig till att fundera på vilka saker jag skulle vilja göra med min dotter och jag har gjort en egen lista på "experiment" jag skulle vilja göra tillsammans med henne.
 
 
På den står allt från att testa geocaching (tips från boken) till åka långfärdsskridkor, åka gocart, testa höghöjdsbana, bergsklättring, tennis, paddla havskajak. Jag ska sätta mig med dottern och fila lite på vår lista och se vad vi är sugna på att testa. Vilka saker skulle skjuta våra gränser framåt? En sak de tar upp i boken som hade varit roligt att göra tillsammans ,och som skulle vara en utmaning för mig är att springa ett lopp tillsammans. Kanske ett femkilometerslopp till att börja med?
 
 
Vilka saker skulle du skriva upp på din experimentslista?

Kommentarer
Postat av: Helena

Jag har haft bergsklättring på min lista i flera år men aldrig riktigt kommit till skott!
Bra tips med saker hela familjen kan göra.
Helena

2014-02-02 @ 11:11:16
URL: http://hesan-hesan.blogspot.com
Postat av: maggan

Jag skulle läsa många böcker vandra i närmiljön stå vid spisen testa recept baka ha många middagar Kort sagt vara nära leva som jag gör finns inget annat jag behöver Måste man det nej inte då var och en är sin egen lyckas smed men man måste våga

2014-02-02 @ 13:03:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0