Ekonomi

Jag har fått en del frågor om hur min ekonomi ser ut, hur jag har råd med olika saker, om jag inte har studielån att betala på etc.
 
 
Jag tycker det är intressant i Sverige hur vi kan prata om det mesta, även sådant som är privat tex politik och sex, men vi kan inte prata om ekonomi, om hur vår privatekonomi ser ut. Att prata om sin ekonomiska situation är ganska tabu i Sverige. Det tycker jag är fel. Om fler människor vågar prata om sin ekonomi kan vi även hjälpa varandra till en bättre ekonomisk situation.
                                  
 
 
När det gäller min ekonomiska situation har jag självklart studielån. Ganska mycket tom, då jag gått en femårig universitetsutbildning plus ett år med enstaka kurser i psykologi innan jag kom in på psykologprogrammet. Under hela min studietid var jag även ensamstående mamma. Min dotter var två år gammal när jag började plugga. Även under den tiden var det många som förundrade sig över att vi faktiskt levde ganska gott även om det var enbart på studielånen. Och med gott menar jag att vi bodde bra, jag hade en bil, vi åkte på semesterresor på sommaren fast inte utomlands, dottern kunde ha de aktiviteter hon ville, vi hade mycket tid med varandra etc. Redan då frågade människor hur jag hade råd.
 
 
Det första steget i det stavas b u d g e t. Jag har alltid gjort en budget för vad varje del i min privata ekonomi kostar, och för också kassabok varje månad och har gjort så i flera år. Det ger mig koll på vad olika saker kostar, och ger mig en valmöjlighet vad jag vill lägga mina pengar på.
 
 
Nästa steg blir då att börja prioritera och fördela de inkomster jag har på det som jag känner ger mig mest. Om de inkomster jag har inte helt täcker det jag vill göra, blir det tredje steget att börja titta på vad kan jag göra för att öka mina inkomster, utan att behöva arbeta mer. Genom åren har jag sökt en hel del stipendier, som jag har fått. Man kan också se över vad man har för saker som kan generera pengar. Dels kan man sälja saker man inte använder, men det ger ju bara en engångsinkomst. Bättre då är att se vad man har som kan generera pengar kontinuerligt över tid. Har man ett fritidshus kan man hyra ut det, likaså ett rum hemma om man inte använder, garage eller förråd man inte behöver kan också hyras ut. Har man bil men inte använder den jämnt själv finns det förmedlingar där man kan hyra ut sin bil. Där är det bara den egena fantasin som sätter gränser.
 
 
Nästa steg kan ju också vara att fundera på vilken talang man själv har som man kan tjäna pengar på? Vi är ofta så bundna vid att vår inkomst är det vi har i lön från det företaget vi har vår anställning. Jag har en anställning på 80 % men så har jag också en enskild firma vid sidan av. Där jobbar jag inte så mycket, men det jag gör (organisationskonsult) genererar mycket mer pengar per arbetad timme än min anställning gör. Jag tar en del uppdrag när jag får förfrågningar, vilket ger mig lite extra pengar, betalar en del utbildningar tex som ger mig större möjligheter att ta andra uppdrag.
 
 
En annan sak man kan göra för att få inkomster utan att behöva vara på jobbet är att börja sätta av pengar i olika investeringar som sedan ger avkastning. Det finns massor med sätt att öka sin inkomst, utan att behöva arbeta mer.
 
 
När det gäller mitt hus i Skåne har jag tänkt att huset ska så småningom bära sin egna kostnader, och även generera en inkomst. Den delen av huset som idag inte är bostadshus, utan används som förråd och verkstad ska jag göra iordning till ett boende med en liten dusch, toalett, ett litet kök, vardagsrum med sovloft. Jag behöver inte så mycket förvaringsutrymme :) Det gör att jag kan hyra ut den delen. Säg att jag hyr ut det 10 veckor per år för 6000 kr/vecka. Då ger huset en inkomst på 60.000 kr per år, vilket är mindre än vad huset faktiskt kostar att driva runt och ger ett överskott. Där planerar jag redan nu för min framtid. Vi lägger idag oerhört stor del av vår disponibla inkomst på vårt boende. Om jag kan bo gratis, eller tom tjäna pengar på mitt boende - då kan jag välja att jobba mindre, eller fortsätta jobba lika mycket och investera de pengar jag sparar in vilket kommer att ge mig ännu mer i inkomst, utan att jobba.
 
 
En annan del som vi lägger mycket pengar på är maten. Om jag har en stor tomt, lägger mindre tid på avlönat arbete kan jag ägna mer tid åt att producera mer av det jag äter. Jag vet att jag skulle ha svårt att döda djur, speciellt när jag har skött om dom och skapat en relation till dom, så för min del blir det odla grönsaker och ha höns. Redan nu har jag börjat lägga om min kost till en mer vegetarisk kost. Om jag kan bli självförsörjande till stor del när det gäller maten från april till oktober går det mindre pengar till mat.
 
 
Inköp av kläder och prylar är en annan stor post för många. Där lägger jag inte så mycket pengar i dagsläget. Efter att ha pluggat i sex år, sedan haft a-kassa i drygt ett år har jag vant mig vid att tänka ganska ekonomiskt och klara mig på lite pengar. När jag sedan började jobba och fick en bra lön (som psykolog tjänar jag ca 37.000 per månad) kunde jag bygga upp den garderob jag ville ha. Jag gillar tex en del av Odd Mollys kläder. Jag köpte en del, men inget till fullpris, utan när affärerna reade ut (30 -50 %), på deras outlet i Kungsbacka eller på Tradera, plus en del andra saker jag tycker är vackra och vill ha i min garderob. Jag la en del pengar på kläder under ett år, men sedan har jag inte behövt köpa något på flera år. Vi behöver inte så mycket saker som vi tror, och vi behöver inte så mycket nytt som vi tror. Min garderob är inte stor idag, men jag är helt nöjd med det jag har.
 
 
Det blev ett långt inlägg men nu har ni fått en inblick i dels hur min ekonomi ser ut, men också hur jag tänker när det gäller ekonomi. Jag hoppas att det kan inspirera någon av er att börja tänka nytt när det gäller pengar och hur man kan skapa ekonomiska möjligheter :)

Kommentarer
Postat av: Madde

Tack för ännu ett inspirerande inlägg!

2014-04-13 @ 13:10:23
URL: http://www.cochise.se
Postat av: Carola

Hej!
Tack för att du delade med dig av dina tankar om ekonomi.
Mycket intressant! Ha en bra söndag! Kram!

2014-04-13 @ 13:38:08
Postat av: PiaFia

Det är så intressant! Tänk att jag skulle börja tycka att ekonomi är spännande! Hade jag inte trott för några månader sen. Ska på allvar göra en riktig budget och skriva upp allt på så vis får vi koll på vart pengarna går kan vara nyttigt för hela familjen. :)

Svar: Ekonomi ÄR roligt :) Det är ju pengarna vi har att röra oss med som är själva grunden till vad vi kan göra, till de valen vi gör. Om vi inte intresserar oss för ekonomin är det svårt att också göra medvetna val. Det är inte alltid att öka sina inkomster som gör att vi kan sätta guldkant på livet. Minska sina kostnader är minst lika viktigt. Och att se vad man helst vill använda sina pengar till. Lycka till med ert budgetarbete :)
None None

2014-04-13 @ 15:02:10
Postat av: Lotta

Tack!
Fantastiskt att leva på studielån så länge! Jag skriver också upp alla utgifter för att ha koll och för att kunna värdera...är det värt det?
Nu pluggar jag på deltid och betalar kursavgiften med sparpengar. Innan tänkte jag på de 11000 jag "förlorar" varje månad men nu gläds jag bara åt min utbildning och vill fortsätta studera.MEN jag vill också ha ett större boende...
Prioritera är grejen ja!

Svar: Ja det är absolut värt det - om du vid årets slut gör en riktigt sammanställning, funderar på vart pengarna går och om det är det du vill använda dina pengar till. Sen använder du den sammanställningen och gör en ekonomisk karta över kommande år, dvs en budget. Sen kan man också använda den för att se vart man vill vara på lite längre sikt. Göra en femårsplan. Jag håller nu på att förverkliga min femårsplan :)
None None

2014-04-13 @ 15:06:26
Postat av: Lotta

Tack för ännu ett inspirerande inlägg :)
Jag har nyligen (de senaste tre åren) fått upp ögonen för att ekonomi faktiskt kan vara kul och att det är mitt ansvar att lära mig, ifall jag ska kunna göra de medvetna val som leder mig till mitt drömliv :)

Ha en underbar dag!

Svar: Och när den insikten kommer så blir ekonomi roligt :) Det blir ett sätt att styra livet dit man vill. Njut av en härlig dag!
None None

2014-04-14 @ 10:56:21
URL: http://kyllerskan.blogg.se
Postat av: Mia

Tack för ett intressant inlägg. Kloka ord.

2014-04-16 @ 06:58:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0