Simple eating?

En del av att skapa ett enklare liv är att skapa enkla rutiner för olika saker. På så sätt behöver man inte fundera så mycket kring vad man ska göra, eller hur.
 
 
En sak jag stötte på när jag läste olika amerikanska bloggar om Simple living var att förenkla när det gäller maten. Jag gillar enkel mat på så sätt att jag vill ha rena råvaror, enkla recept och mat som inte tar allt för lång tid att laga, iallafall till vardags. På helgerna gör det inget om det tar längre tid, men jag gillar mat som sköter sig själv, kanske en eller ett par timmar i ugnen, medan jag gör andra saker.
 
 
Men det jag såg att flera skrivit om var att förenkla maten ännu mer, att inte lägga tid på att fundera ut vad man ska äta, göra måltidsplanering för veckan och liknande, utan att helt enkelt äta samma sak varje dag! Samma frukost varje dag, samma lunch varje dag och sedan ha samma middag, eller att äta samma sak väldigt ofta. Jag såg flera förslag på mat de åt på det sättet tex kycklingsallad, tacos, omelett, vegetarisk chili, pasta.
 
 
Jag förstår att det gör livet enklare att inte behöva fundera så mycket på vad man ska ha till middag, men i mina öron låter det rätt så tråkigt. Jag gillar omväxling, och sedan kan jag periodvis ha någon favoriträtt som jag vill återkomma till.
 
 
 
Vad tycker ni? SKulle ni kunna tänka er att förenkla maten på så sätt att ni åt samma mat väldigt ofta, eller skulle det bli tråkigt? Vilken rätt skulle ni isåfall kunna tänka er att återkomma till ofta? Själv är jag förtjust i omelett, som är en bra och snabb rätt som jag kan variera på många olika sätt beroende på vad som finns hemma. Det är också ett mycket bra sätt att använda rester på :)

Kommentarer
Postat av: CrimsonAnna-vegetarian of doom

När jag gick på viktväktarna fick jag ett bra tips-att lägga upp en matsedel, inte med exakta rätter men med typ av mat t.ex. måndag-kyckling, tisdag-fisk, onsdag-vegetariskt, torsdag-soppa, fredag-kött osv. Ganska fiffigt, för då har du möjlighet till omväxling, men det är lättare att leta efter recept om du har lite avgränsning.

Jag brukar planera veckan, baserad på vad jag ska göra och vilka grönsaker som kommer i ekolådan. Jag gillar också omväxling, men vissa rätter återkommer ofta eftersom de är goda och lättgjorda.

2013-09-17 @ 07:53:41
URL: http://metalanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0