Personlig utveckling

Jag är så glad att jag för några år sedan återupptog ridningen. Det ger mig så mycket på så många plan och jag upptäcker hela tiden nya dimensioner.
 
 
Det ger mig motion, närhet till djuren, samvaro med andra likasinnade - ja det fyller många olika behov.
 
 
Men en sak som jag tänkte på när jag tog en privatlektion häromdagen var att det ger mig även möjlighet att växa som människa. Min ridlärare sa att två viktiga saker för att utveckla sin ridning är tålamod och ömjukhet. Och det är inte mina starka sidor. I min ridning ställs jag inför de utmaningarna att jag måste lära mig mer tålamod. Det finns inga snabba genvägar, det går inte att forcera något utan det måste få ta tid. När jag är lugn och landar i det jag gör, då går det bra, men när jag försöker få processen att gå snabbare då går det inte alls. Jag måste helt enkelt träna på en av mina svaga sidor för att komma vidare.
 
 
I ridning måste man också visa en stor portion ödmjukhet, både mot hästen, mot sin instruktör och mot sig själv. På lektionen sa min ridlärare att det händer något på min vänstra sida. Den ser mycket stelare ut än den högra och att jag var mer spänd i vänster sida. Det resulterar i att både vänster knä och vänster axel åker upp, vilket inverkar negativt på min balans, min sits och därmed på hela min ridning. Det fick mig att inse att det är så jag gör i andra sammanhang också när jag känner mig stressad eller osäker. Jag har ibland väldigt ont i just vänster axel. Att visa ödmjukhet mot hästen innebär också att hela tiden tänka på att det är levande varelser man arbetar tillsammans med. Att känna av de olika hästarna och hästens dagsform och utifrån det planera sin ridning.
 
 
Ja ridningen ger mig många tillfällen till personlig utveckling, och det på helt andra plan än vad jag räknat med från början. Det är också ett fantastiskt tillfälle till mindfulness, att verkligen vara i nuet.
 
 
Vilka är dina svaga sidor? Har du något sammanhang där du genom någon annan aktivitet även får utmana dig själv och stärka dina svaga sidor?

Kommentarer
Postat av: Bara anna

Hej!
Vad roligt att hitta in till dig, du skriver mycket tänkvärt.

Ridning, det är verkligen toppen, där kan man inte sitta och drömma utan det är verkligen närvaro som gäller. Men med åren har jag blivit lite feg faktiskt , var ett tag sedan jag red nu....

Svar: Feg är jag med :) jag är tex inte vidare förtjust i hoppning längre utan vill helst hålla mig på marken, och är också lite harig när jag rider en häst jag inte känner riktigt för jag vet inte vad den reagerar på, eller hur. Min favorit är den hästen jag rider privatlektioner på. Honom känner jag väl, och känner mig helt trygg med. Det är också den enda hästen jag faktiskt känner mig trygg med när jag hoppar.
None None

2013-09-11 @ 21:32:32
URL: http://annacecar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0