Ekologisk mat

Helgen har verkligen inneburit ekologisk mat i alla dess former. Ekorundan på Bjäre var fantastisk. Jag hann med fyra ställen på en dag (som började tidigt). Det är så härligt att lyssna på människor som är så passionerade och verkligen brinner för något. Jag handlade även med mig massa goda produkter som kryddväxter på det första stället, alldeles färska ägg (varav vissa var alldeles grönskimrande) på ställe nummer två, hamburgare gjorda av gårdens nötfärs, egna korvar och egen gelé på ställe nummer tre och ställe nummer fyra blev Kattviks fruktodling där de hade självplock av äpplen.
 
 
 
 
På tal om ekologisk mat såg jag att Naturskyddsföreningen gjort en lista på de fem produkterna som är en bra start om man leva ett giftfriare liv. Det är ologiskt med o-ekologiskt är deras devis, och fortsätter att om det är svårt att komma igång med ekologisk mat är detta fem områden man kan börja med att prioritera:
 
 
* Kaffe för ett av världens farligaste bekämpningsmedel används på vanliga kaffeplantager
 
 
* Bananer och vindruvor för de besprutas hårt
 
 
* Mejeriprodukter för färre gifter och en friskare natur
 
 
* Kött för djuren mår bättre då
 
 
* Potatis för det är Sveriges mest besprutade gröda
 
 
Just när det gäller potatis har jag funderat mycket kring det. Dels är det inte lätt att hitta ekologisk potatis i vanliga mataffärer, men jag funderar också på om det finns någon lönsamhet i att odla potatis egentligen. Priset är ofta löjligt lågt på potatis tycker jag. Det viktigaste när det gäller bra och naturlig mat är att vi konsumenter kan tänka oss att betala mer för maten. Och för att ha råd att göra det behöver vi många gånger tänka om, och minska kvantiteten för att istället prioritera kvalitetet!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0