Torr hud

Ett första vintertecken för min del är att huden börjar kännas torr, och lite stram. När det blir kyligare ute, blåsigt och varm torr luft inomhus tar huden lätt stryk och behöver mer fukt. Man kan använda en ren produkt som olivolja, fungerar jättebra och jag använder gärna det till torra händer och fötter, men till ansiktet vill jag gärna ha något annat.
 
 
I många produkter ingår palmolja, och jag hittade detta på nätet
 
 
Vad har svenskt margarin, pepparkakor, amerikansk skräpmat och ICAs egna varor gemensamt? Jo de använder sig av billig olja som kallas för palmolja eller ibland för vegetabilisk olja. Varje dag skövlas regnskog för att ...skapa odlingar där palmolja kan framställas, bland annat vår kusin orangutangen får sätta livet till när deras miljö jämnas med marken. 
 
Företag i Sverige som använder sig av Palmolja:     
 
(Nestle)      Barilla      Beiersdorf (nivea)      Ben & Jerry’s      Biotherm      Body Shop      Chanel      Clinique      Colgate      Dove      DrOetker      Eldorado      Elizabeth Arden, Inc.      Estee Lauder Inc.      Eucerin      Euroshopper      Garnier      Haribo      Heinz      Herbal Essences      Hershey      ICA      Kellogg’s      Kraft Foods     L’Oreal      Lancome      Lumene      Mars/Masterfoods      Mary Kay      Maybelline      McDonald’s      Neutrogena      Nivea      Oil of Olay      Palmolive      Procter & Gamble      Quaker      Revlon      Revlon      Sephora      Shiseido      Smashbox      Storck      Unilever      United Biscuits      Vanish      Vaseline      Wrigley’s
 
Där finns ju flera märken som jag brukar använda, och eftersom jag vill leva mer miljövänligt har jag bestämt mig för att bojkotta produkter som inte är ekologiska, är testade på djur (där tyckte jag ju Body Shop var bra) och som inte använder palmolja. Har du bra produkter att tipsa om, som inte är jätteyrt, kommentera gärna!!
 
 
Annars finns det ju flera naturliga, billiga sätt att hålla huden frisk och fräsch:
 
 
* Sov ordentligt då det är under nattsämnen som hudcellerna reproduceras
* Ät varierad och bra mat med mycket frukt och grönt som innehåller massor av antioxidanter som motverkar fria radikaler, vilket påskyndar hudens åldrande. De frukter och grönsaker du äter bör vara ekologiska så du slipper olika miljögifter och bekämpningsmedel
* Drick mycket vatten som renar och återfuktar kroppen inifrån, även huden :)
* Se till att få frisk luft och lagom med motion
* Sluta röka
* Undvik socker och snabba kolhydrater. Socker påskyndar åldrandet då det bryter ner kollagenet i huden
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: PiaFia

Kokosolja att smörja in på kvällen. Kan också rekommendera Weledas produkter. Dharmazone har en bra kräm...men är dyr fast dryg :)

Svar: Ja, kokosolja använder jag ibland till torra fötter, men gillar inte att ha det i ansiktet :)
None None

2013-11-20 @ 17:58:36
Postat av: Stina

Jag använder dr hauschkas produkter inte så farligt dyra särskilt inte om man köper dem från tyskland. Tycker de är bra och ska vara miljövänliga

2013-11-21 @ 23:15:24
Postat av: Annette

Börjar med att tacka för en bra blogg,du skriver om många tänkvärda saker.
Jag använder Rosenserien,den passar mig perfekt.Proteinshampot är det bästa shampo jag någonsin använt.
I duschen hos mig finns endast en olivtvål (billigast på Indiska) till kroppen och proteinshampot till håret.

2013-11-23 @ 16:47:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0