En tid av mycket gåvor

I början av denna vecka fyllde jag år, och i samma veva var det även Fars Dag, och julen börjar göra sig påmind och därmed vad folk önskar sig i julklapp och vad som ska köpas i år. (Börjar inte det där med julen tidigare och tidigare? Förut har de iallafall väntat till efter mig födelsedag, men nu hade både skyltning och prat om jul varit igång ett bra tag innan jag fyllde år)
 
 
På min nya favoritblogg Lev mer på mindre hade hon också funderingar kring det här med gåvor i veckan, då hon hade en vän som precis fyllt jämnt (och det brukar ju betyda gåvobekymmer för många - "vad köper man egentligen till någon?")
 
 
Jag tyckte om hennes resonemang. För de allra flesta av oss är det ju inte fler saker vi behöver (snarare färre) och när det är något vi verkligen vill ha kan vi naturligtvis önska oss just det (eller köpa det själva) men något som fler och fler börjar lida brist på är tid. Tid tillsammans. Tid att göra något roligt eller njutbart. Tid för samtal. Så hon skrev att när hon själv snart fyller jämnt önskar hon sig tid:
 
 
"...de som tycker om mig ger mig av sin tid. Att de gör mitt fyrtionde år roligt hela tiden. Att de tar sig tid att umgås med mig -prata och skratta.

Jag skulle helt enkelt bli tokglad om någon gav mig följande:
-Nästa lördag kommer jag och hämtar dig kl. 10 på morgonen och så åker vi på en roadtrip tillsammans. Vi åker och tittar på helt sjuka saker och så skrattar vi och äter medhavd matsäck.
-På lördag får du och Jenk snoffsa till er, då vill vi bjuda på parmiddag. Utan barn!
-Jag vet ju hur mycket du tycker om att filosofera kring livet. Jag bjuder dig med på en spännande föreläsning och sedan efteråt tar vi en drink och pratar vidare.
-Vad gör du ikväll? Jag hämtar dig om en halvtimme. Kom hem till mig, jag har samlat ihop några roliga människor så talar vi hela natten.
-Skall vi gå en vandringsled tillsammans nästa vecka?
-Om en timme hämtar jag dig så åker vi på bio tillsammans.
-Jag vet att du gärna vill lära dig att brodera i ylle. Skall vi lära oss tillsammans. Jag ger dig och mig en kurs tillsammans.

Eller något annat. Folk frågar vad jag vill ha när jag fyller. Jag har jättesvårt att komma på något som jag behöver. Så ge mig tid."
 
 
Detta året har en av mina närmaste vänner också fyllt fyrtio och det vi gjorde då var faktiskt att ge henne tid i present. När hon fyllde år tog vi med oss kassar med mat, vin och även köksredskap till henne och lagade iordning en trerättersmeny som vi åt tillsammans. Dessutom har vi till nästa helg bokat in en hel söndag på ett spa, där vi ska börja med att äta brunch och sen tillbringa några timmar tillsammans på spaavdelningen.
 
 
Men om man nu faktiskt vill ge en fysisk sak till någon i present, eller om de har önskat sig något specifikt, kommer frågan in - är det ok att ge begagnade saker i present? Min spontana reaktion på det är "javisst, självklart" men så tänker jag på hur jag reagerade för ett antal år sedan då min dåvarande sambo fick en sak i julklapp av sin bror som han själv använt först. Varför ger han bort begagnade saker tänkte jag då. Var inte det lite snålt?
 
 
Nu har det ju hänt en hel del sedan dess, och idag ser jag på saken på ett annat sätt. Bara för att något har använts betyder ju inte det att inte funktionen finns kvar. Om jag tex önskar mig en brödrost som någon annan har rostat bröd i och sen kommit på att de faktiskt inte använder apparaten så mycket som de trott, så är ju inte funktionen för mig annorlunda än vad den hade varit om de köpt en ny apparat som fortfarande låg i sin kartong?
 
 
Att handla julklappar och presenter på second hand har många fördelar: det är bra miljötänk, du har möjlighet att hitta helt unika saker, det kostar inte så mycket mm. Den enda nackdelen jag kan se är att det kan ta tid att hitta precis det där man letar efter. Min dotters pappa har pratat om att han vill läsa Zlatans bok, och den kom ju ut för ett tag sedan och skulle säkert gå att hitta second hand någonstans. Problemet är bara att jag inte vet var, och kanske skulle behöva leta igenom flera olika affärer eller antikvariat för att hitta just den, istället för att gå till bokhandeln där jag säkert vet att den finns.
 
 
En del saker kan vara svårare än andra att både ge bort, och att få, begagnade, medan vissa saker är mer accepterat?
 
 
Hur ser du på begagnade saker i present? Finns det saker du inte skulle kunna tänka dig att ge bort begagnat, eller att få? Vilka saker är lättast/mest accepterat att köpa second hand och ge bort?

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Bra tänk kring julklappar :)
Böcker tycker jag är det som är lättast att hitta, på tex blocket :)
På den här länken är det någon som säljer Zlatan-boken för 150:-, men det går säkert att hitta ännu billigare. Antingen får man stå för fraktkostnad eller så kan man ju mötas upp och göra affären, om man bor nära säljaren :)
Lycka till!

http://www.blocket.se/goteborg/Jag_ar_zlatan_ibrahimovic_49381298.htm?ca=15&w=1&last=1

2013-11-15 @ 15:30:57
URL: http://kyllerskan.blogg.se
Postat av: Katarina

Hej!
Gå in på bokborsen.se Där hittar du garanterat den på ett antikvariat i Götet. Annars kan man alltid skicka den per post.
Jag hittade t ex en kokbok till min mammma ifrån 60-talet. Hon blev jätteglad för hennes ex. var helt utnött...
Lycka till!

Svar: Vad härligt att kunna hitta så gamla böcker som det inte finns en chans att få tag på i bokhandeln. Köpte en intressant bok om mat som jag hittade på biblioteket där de sålde böcker de rensat ut. Den kostade 5 kr :)
None None

2013-11-15 @ 19:05:31
Postat av: R

Jag har börjat mer och mer att köpa julklappar på second hand. Oftast handlar jag på Myrorna och Stadsmissionen. Det känns jättebra, organisationerna får in pengar och sakerna återvinns!

Nu köper inte jag så många julklappar och bara till dom närmaste och dom vet jag att det går bra att köpa begagnat till. Det kan vara böcker, inredning eller nåt bruksföremål som jag känner att det där är perfekt till just den personen! Köper bara om sakerna är i fint skick.

Sen vet jag att det finns personer som inte alls tycker om begagnat, dom tycker att det är otäckt med gamla saker. Hm jag tillhör inte dom :-) Jag älskar gamla saker och möbler med patina och historia!! Kan även köpa kläder till mig själv, som jackor, jeans och tröjor.

Jag tror att det har blivit mer accepterat nu att handla på second hand. Det är det massor av folk inne på Myrorna och Stadsmissonen och handlar. För några år sen så var det lite "skämmigt" att gå in i såna affärer. Men jag har alltid tyckt att det är roligt!!

Tack för en intressant och härlig blogg!! :-)



2013-11-17 @ 11:36:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0