Livskvalitet?

Under några dagars vistelse på Bjärehalvön i Skåne där jag åkt kors och tvärs över smala, vindlande vägar i ett böljande landskap har tankarna kring livskvalitet dykt upp gång på gång i mitt huvud.
 
 
Vad är livskvalitet? För mig har det blivit tydligt att det är något som i högsta grad varit närvarande under hela min tid där. Vacker miljö, med öppna landskap och utsikt över kullar och hav är välgörande för själen. Det är så rofyllt. Att kunna ta dagen som den kommer och i sakta mak förflytta sig från en plats till en annan, utan brådska och utan stress är en annan viktig faktor i begreppet livskvalitet för mig.
 
 
Mat och det vi fyller våra kroppar med är en annan viktig faktor, och det är på alla sätt påtagligt överallt jag åker. Det finns små, mysiga gårdsbutiker där man blandat egenproducerade råvaror med ett litet urval av livsmedel med hög kvalitet. Det finns trädgårdscafeér som serverar hembakat på flera olika ställen. För att vara ett område med relativt liten bofast befolkning finns ett enormt utbud av matställen att välja på, och mycket av det som serveras produceras också här på Bjäre -potatis, grönsaker, kyckling, lamm, nötkött, sprit, chips, choklad, glass, kryddor är några av de saker som finns att köpa närproducerat.
 
 
 
 
En annan viktig sak för mig är att ha närhet till en hobby eller något som ger mig möjlighet till stunder av total närvaro. Här på Bjäre finns det flera ridställen att välja på, men framförallt verkar det finnas otroligt många hästgårdar och det betar hästar i hagar överallt. Golfbanor finns det också flera stycken att välja på. Trots att detta är ett populärt område att bo, på heltid eller på deltid, finns det massor av obebyggd natur.
 
 
Över detta har solen lyst under hela min vistelse, men det är ju inget som man själv kan påverka :) Däremot allt det andra går att påverka. Kommunen kan välja hur de vill att området ska växa och exploateras, vilka företag man vill locka hit osv och vi enskilda individer kan påverka hur vi väljer. Detta är ett område där jag kan tänka mig att skaffa ett fritidshus där jag tillbringar somrarna till att börja med, för att på sikt bosätta mig permanent. Jag förälskade mig i denna del av landet redan för 25 år sedan, men då var jag inte beredd att bosätta mig här då jag prioriterade andra saker och mina behov såg annorlunda ut. Nu däremot kan denna del av världen erbjuda mig mycket av detta som ger mig livskvalitet.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0