Oj, vilken vecka!

Oj, vilken start det blev på att börja arbeta igen. Full fart direkt. Sen har jag haft en del mer angenäma saker att ta hand om också.
 
 
Vi ska nämligen åka hit senare i vår, dottern och jag:
 
 
 
Världens bästa stad: New York!!!
 
 
Jag har bott i New York för ca tjugo år sedan, och har pratat en hel del om staden med dottern ända sedan hon var liten, och hon har hela tiden sagt att hon vill åka dit. När du är tonåring har jag sagt, och när hon fyllde 13 år förra året fick hon det av mig i present, men vi har inte hittat någon bra tid att åka på hela 2012, så det blir under våren 2013 istället (och hon har hunnit fylla 14 år).
 
 
Så denna veckan har vi haft fullt upp med att hitta billiga flygbiljetter, hitta hotell som inte är hutlöst dyra (vilken chock med hotellpriserna på Manhattan ), försöka fixa med inresetillstånd till New York och då upptäcka att passet har gått ut, till polisen för att fixa nytt pass - och nu börjar de yttre ramarna för vår resa vara klara.
 
 
Så nu börjar det roliga - planera vad vi vill se och göra under vår vecka :)) Är det någon av er som varit i New York på senare tid får ni gärna dela med er av era tips bland kommentarerna.
 
 
Att lägga pengar på resor och upplevelser ger så mycket mer än att köpa prylar. Långt innan resan blir av blir man glad av förväntningarna, själva resan i sig kommer bli fantastiskt rolig då jag ska visa dottern alla mina favoritställen (Naturhistoriska museet är ett måste!) och sen har man alla minnen efteråt som ger glädje när man tänker till baka.
 
 
 
Ett annat måste för min del är Central Park, New Yorks gröna lunga. Jag bodde bara ett par kvarter från parken och tillbringade mycket tid här. Jag har tom ridit i parken då det finns ett stall i närheten där man kan hyra häst.
 
Men aj, vad det sopade rent på sparkontot, men pengar i sig har inget egenvärde tycker jag. Jag blir inte lyckligare av att ha massa pengar sitta på kontot, men en buffert ger en trygghet. Jag vet att jag kan ekonomiskt kan klara vad som än händer. Att ha en, eller ett par månadslöner på kontot gör att man kan klara oförutsedda händelser, kan klara omställningar som tex arbetslöshet eller sjukdom, men det kan också hjälpa till att ge guldkant någon gång. Det allra bästa är förstås att inte dra på sig så höga fasta kostnader.
 
 
Jag tittade på Lyxfällan på TV igår kväll, och jag undrar alltid hur deltagarna "lyckas" ha så höga kostnader. Paret som var med igår var i 30-årsåldern, hade bra inkomst och inga barn. Två personer hade ett matkonto på över 11.000 per månad, varav 3.000 kr per månad gick till snabbmat! Det är mer än vår totala hushållsbudget med inköp från mataffären för två personer, och då var det bara vad de la på snabbmat varje månad.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad härligt att planera en resa:) Har inte var i New York men hoppas att komma dit inom en femårsperiod:)

2013-01-12 @ 21:29:19
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej!
Va roligt att ni kommer iväg på eran drömresa!
Jag älskar att resa, förväntan och planering innan, själva resan och sedan alla minnen!
Tyvärr är min sambo inte riktigt lika intresserad.
Jag skulle gärna vilja resa till Sardinien i år.
Men det är en fråga om ekonomi också.
Får börja spara mera, sälja saker jag inte behöver.
Rensar hela tiden och ger bort till Röda korset eller vänner.
Är just nu sjukskriven på heltid så ekonomin är ju inte helt lysande.
New York verkar mycket spännande!
Såg också lyxfällan häromdagen och kan inte förstå hur de kunde ha ett sådant matkonto? Och som mannen hade en hobby för 1500-2000 per månad när han var arbetslös?
Är dock kritisk till hur snabbt de hittar en lösning på ekonomiska problem och helt plötsligt kan de spara tusenlappar i månaden? Det är inte alls realistiskt!
Ha en bra avkopplande söndag!
Carola

Svar: Ja det ska bli så härligt att komma iväg på vår efterlängtade resa. Men en resa behöver inte vara så långt bort, eller så dyr, för att förgylla och berika :)
None None

2013-01-13 @ 15:46:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0