Den viktiga sömnen

Att något så basalt som sömnen är viktig för vår hälsa är väl ganska allmänt känt numera. Många studier har visat att vi är många människor som sover alldeles för lite numera, men det finns även forskning som visat att det är farligt för hälsan att sova för mycket också. Den ultimata sömnlängden enligt många forskare är 7 - 7,5 timme per natt.
 
 
DAGS ATT VAKNA? Att sova för mycket har visat sig minst lika dåligt för hälsan som att sova för lite.
 
I vanliga fall har jag svårt att komma upp till den tiden. På vardagar går jag upp kl sex och somnar någon gång vid halv elva- elva, vilket om jag får sova ostört skulle vara optimalt. Men det är så sällan jag får sova ostört då jag nästan alltid blir väckt av katter en eller flera gånger per natt.
 
 
Så imorse var jag så förvånad när jag vaknade 7.30 och insåg att jag inte blivit väckt en enda gång på hela natten. Gick upp och gav katterna mat och la mig sen igen. Vaknade kl tio och känner mig helt utvilad. I natt behövde min kropp den extra sömnen.
 
 
Under sömnen reparerar kroppen sig själv, men även för vårt psyke är sömnen essentiell. Att inte låta någon sova är en grym form av tortyr där både kropp och psyke ganska snabbt bryts ner.sta
 
Idag blir det en ganska lugn dag överhuvudtaget, då jag ska göra lite ärenden och ta mig till mataffären för första gången på länge :) Igår var jag uppe tidigt och red på morgonen, och sen till det stora köpcentret för att leta efter kläder till dottern, men idag blir det en dag med avkoppling och återhämtning.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Ja tänk vad sömnen är viktig, det är något jag har kommit underfund med mig själv att jag verkligen behöver 8 timmar för att orka med. Jag försöker lägga mig ungefär samma tid varje kväll och jag sover inte mycket längre på morgonen på helgerna än jag gör på veckorna. Det är något som har hjälpt mig att få balans i min kropp.

Jag kollar och läser din blogg varje dag men skriver inte kommentarer så ofta men jag tycker att du skriver om bra saker och har sunda värderingar. Ju äldre man blir ju lättare är det att välja sina egna vägar och inte följa alla andra :)
/Anna-Lena

Svar: Tack Anna-Lena! Jag blir glad över dina ord. Hoppas du har en fin helg :)
None None

2013-01-04 @ 09:07:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0