Tacksamhet

Att stanna upp, gärna varje dag, och tänka efter vad man har runt omkring sig som gör en lycklig, känna och uttrycka tacksamhet för det är något som forskning visat ökar vår känsla av livstillfredsställelse och lycka. Allra bäst är det att i slutet av varje dag skriva ner minst tre saker som fyllt en med tacksamhet under dagen som har gått. Periodvis gör jag det, men efter ett tag slutar jag, då jag känner att jag upprepar mig.
 
 
 
De innebär inte att jag inte känner stor tacksamhet för allt jag har i livet. Jag är lycklig, och tillfreds med mitt liv nästan jämnt. Det finns några saker som jag stannar upp och känner tacksamhet för ofta (kanske därför jag känner att jag upprepar min tacksamhetslista :))
 
 
Först och främst är jag oerhört tacksam för min underbara dotter - vacker, duktig, snäll, rolig ja helt enkelt bäst!
 
 
Andra saker som jag ofta är tacksam över är min bostad. Jag trivs så oerhört brai hemma och i området där jag bor. Här finns så mycket. Jag är också tacksam över att jag får arbeta med saker jag¨tycker är både roligt och inspirerande och lagom mycket vilket ger mig tid att ägna mig åt mina intressen. Jag är tacrksam att jag har såpass bra ekonomi att jag har råd att dra ner på min arbetstid.
 
 
Framförallt är jag tacksam att jag har allting jag behöver.Ibland tänker jag på saker jag skulle vilja ha, men så tänker jag att det påverkar inte min lycka något alls om jag köper det jag tänker på, så oftast blir det inget inköp. Istället är jag nöjd och tacksam för de saker jag har.
 
 
 
Ofta känner jag stor tacksamhet för de små sakerna i livet - att solen skiner, att det serverades god mat i matsalen den dagen, att jag hade ett intressant samtal med en vän eller en arbetskamrat, att en varm katt la sig i mitt knä, att jag haft ett äkta möte med en annan människa som förvånade mig när jag kom bakom fasaden, att jag har en så stor frihet att utforma mitt liv precis som jag vill ha det, att jag läste något inspirerande i en bok jag hittade på biblioteket och att personalen där alltid är så tillmötesgående och snälla som köpte in alla böcker jag ville läsa - ja det finns saker, stora som små att vara tacksam för varje dag!
 
Så söt :))
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0