Den viktiga maten

Igår pratade man på nyheterna om att det hittats upp till sju olika gifter i bananer från olika leverantörer, ja i stort sett från alla utom de ekologiska. Det handlar om bekämpningsmedel för skadedjur och mögel.
Ofta brukar man säga att speciellt när det gäller frukt och grönsaker med tunna skal ska man köpa ekologiskt för gifter kan tränga igenom skalet. Bananer har ju relativt tjocka skal men även där hade gifterna trängt igenom till fruktköttet.
 
 
Vi har börjat handla så mycket som möjligt ekologiskt, och nyttig bra mat i största allmänhet, men det innebär också att våra matkostnader har ökat med ca 40%. Vilken sorts samhälle lever vi i när möjligheten till att äta mat som är bra och nyttig för kroppen blir en klassfråga? Bra mat ska vara tillgänglig för alla, oavsett om man är en fattig student, fattigpensionär, medelklass, barn i skolan, åldringar på äldreboende. Ingen ska behöva äta mat där det har fuskats, tillsatts mängder av kemikalier eller som har besprutats med diverse olika gifter.
 
 
 
Drömmen om att bo på landet, med en långsammare och enklare livsstil är det fler och fler som drömmer om. Jag ser också fler och fler exempel på människor som vill bli självförsörjande, odla sina egna grönsaker, ha höns och ta färska ägg osv. Litar vi på våra matproducenter? Igår pratade nyheterna också om kycklingar som föds upp utomlands, främst i Danmark och Nederländerna, men som sedan vi förpackningen får svenska namn så vi ska tro att det är svenska kycklingar. Fusket inom matindustrin förekommer på alla plan. Jag har tröttnat på det! Jag vill äta mat som min kropp mår bra av.
 
 
I en tidning läste jag om ett projekt som kallas för Drömgården. På en ö i Stockholms skärgård kommer de bygga hus och lägenheter där man kan bo permanent, eller på deltid. Där kommer finnas ekologiska bönder och matproducenter där man kan bli delägare, och även finnas ett bryggeri mm. Ni kan läsa mer om detta stora projekt här https://www.dromgarden.com/
 
 
Hade man gjort ett liknande projekt på västkusten hade jag varit väldigt intresserad. Så vill jag ju leva! Nära naturen, fast inte så långt från staden, i en mindre community med gemenskap och sammanhållning där jag kan leva naturnära med ekologiskt hus, miljövänliga alternativ som solenergi och vindkraft och möjlighet till att odla själv. 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Härligt att du är tillbaka på bloggen. Jag har saknat dina inlägg. Jag har varit borta en vecka, så nu hade jag flera inspirerande inlägg att läsa hos dej.
Kram

2013-08-11 @ 20:17:25
URL: http://getasvind.blogspot.com
Postat av: Drömgården

Hej, vad kul att du har hittat till oss. Kom gärna förbi Muskö om du har vägarna förbi vår sida av landet. Hälsningar, Sara (Drömgården)

2013-08-13 @ 15:57:41
URL: http://www.dromgarden.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0