Kloka ord från Charlie

Charlie Söderberg har skrivit ännu en klok och tänkvärd krönika, som jag gärna förmedlar till er bloggläsare. Han skriver om den additionsstress som många känner idag, där vi försöker vara bra på allt. Samtidigt. Utan att egentligen fundera på vad som är viktigt för mig, i mitt liv och göra mina val utifrån det.
 
 

"Är du stressad? Känns det som att du ständigt ligger steget efter? Kanske beror det på att du som så många andra av oss försöker springa åt alla håll på en gång.

 

Känns det inte som att vi har blivit lurade att tro att för att uppleva ett rikt liv måste vi vara ALLT det där som man ser att de lyckligaste av lyckliga är.

 

Man skall vara Per Morberg. Framgångsrik skådespelare, bo på en herrgård, vara snygg som en fotomodell, vara en rolig och härlig familjefar, vara jägare och macho, vara kock, vara TV-kändis, vara gift, vara brun, vara kåt, vara klok, vara vältränad, vara nyskapande, vara ung, vara erfaren, vara, vara, vara…

 

Jag tror inte ens Per Morberg är Per Morberg och vad bättre är, jag tror inte ens han försöker vara det.

 

TV sprutar ut gör-om-mig-program och tidningarna kryddar med hemma-hos-reportage hos egenskapade ikoner som visar upp hur ett riktigt lyckligt liv egentligen ska se ut.

 

Jag är verkligen inte bättre kålsupare än någon annan. Jag har helt klart en tendens att framhålla det som funkar i mitt liv och inte prata så mycket om det som inte funkar, men just idag är jag rädd att många människor tolkar det som att jag är bäst på allt eller att det skulle vara en oöverstiglig skillnad på mitt liv och ett ”vanligt” liv. Det är det inte. Jag är skitdålig på massa områden.

 

Jag tror det är viktigt att vi alla omedelbart gör upp med myten om det perfekta livet där man är allt och har allt och istället börjar välja vad som verkligen gör just mitt liv rikare och vad som inte gör det. Här kommer ett  litet axplock av områden som jag inte är bra på och som jag heller inte har någon ambition att bli bra på, områden som jag helt enkelt valt bort i mitt liv till fördel för annat.

 

Jag är dålig på bilar, jag är riktigt dålig på bilar för att inte säga helt usel. Jag skulle aldrig komma på tanken att öppna en motorhuv eller stanna och försöka hjälpa någon som fått problem med bilen. Det är helt enkelt inte min grej och det är helt okej!

 

Jag gör min beskärda del av hemarbetet men jag är urdålig på att tvätta. Jag kan nästan ingenting om att tvätta och jag får alltid ångest över att jag kanske häller fel medel i fel fack eller sätter igång fel program. Det är helt enkelt inte min grej och det är helt okej!

 

Jag är dålig på nyheter. Jag läser inte morgontidningar, tittar inte på TV-debatter och har inte Aftonbladets hemsida som genväg på skrivbordet. Jag är så dålig på nyheter så att jag fram till revolutionen i Egypten inte ens visste om att Egypten inte var en demokrati. Nyhetskoll är helt enkelt inte min grej och det är helt okej!

 

Listan kan göras lång. Jag är dålig på sport, jag har inget läshuvud, jag kommer aldrig åka Vasaloppet, jag kommer aldrig bli en modebloggare, jag äter godis, jag slarvar med tandtråden och jag hatar att dansa! Det är inte mina grejer.

 

Vad är din grej och vad är inte din grej?

 

Jag tror att vi måste sluta försöka vara allt och istället fokusera på att växa i ett fåtal områden i taget. Mitt förslag är att du fokuserar på de områden som faktiskt gör störst skillnad i ditt  liv, områden där du verkligen ser att din växt gör skillnad och berikar dig.

 

Vad skulle göra störst skillnad i ditt liv om du tog dig an att göra det idag?
Vad skulle göra störst skillnad i ditt liv om du slutade att ta dig an det i ditt liv?

 

Ett rikare liv är att välja och att välja bort!

 

Ett rikare liv är många gånger ett enklare liv, har jag insett. Mitt liv känns på många sätt rikare nu. Jag är rikare på tid sedan jag gick ner i arbetstid, jag är rikare då jag i större utsträckning väljer vad jag vill ägna min tid åt, vad jag vill omge mig med, vad jag vill att mitt liv ska vara.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0