Hösttecken

För några veckor sedan hörde jag en rapport från Sveriges Lantbruksuniversitet att det är lika viktigt att följa hösttecken i naturen som att följa vårtecken. Detta för att få veta hur klimatförändringar påverkar vår natur och växtsäsongens längd. Klimatpåverkan har gjort att våren kommer något tidigare numera, men gör även hösten det? Har naturens kalender påverkats?
 
 
Jag tror att det även rent psykologiskt kan vara viktigt att leta efter hösttecken med en positiv anda. Det förbereder oss för växling av säsong. Jag älskar hösten och för mig finns det många tecken på höstens antågande som jag njuter av; den höga klara luften, trädens vackra färger, fina höstväxter i krukor, frukt och grönsaker som skördas, fina kläder, stickade koftor och sockor, mys, förändringen i solens ljus. Jag gillar dessa förändringar och noterar mentalt när jag hittar något som innebär att nu är hösten här. Jag vet att många andra tänker tvärtom - att varje tecken på höstens ankomst ger en känsla av stress, kanske tom ångest, och en önskan om att hålla kvar sommaren. Om man kan ändra sina tankemönster och hitta saker med hösten man uppskattar kan man också njuta mer av årstidernas förändring.
 
 
Idag noterade jag ytterligare ett hösttecken. Det var för första gången lite kallt i bilen i morse när jag skulle åka till jobbet, så jag fick plocka fram rattmuffen och sätta på ratten så det inte skulle bli så kallt om händerna ;)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0