Insikter

För drygt två år sedan gick jag en utbildning som varade över ett halvår, som handlade mycket om personlig utveckling, men också om att öka min ekonomiska medvetenhet och att skapa mig ett rikare liv på alla de sätt. När kursen avslutades blev vi ombedda att skriva ner vilka insikter utbildningen hade gett oss, och detta är vad jag skrev då:
 
 

Insikter

1.      Skillnaden mellan drivkrafter -  motivation eller hotivation

2.      Att motivation är den enda drivkraft som gör att jag utnyttjar hela min potential

3.      Att ändra ”jag borde” till ”jag vill” och ”jag väljer”

4.      Att min nuvarande ekonomiska situation kan gå från bra till extraordinär

5.      Att inte fatta för snabba beslut

6.      Att det finns omständigheter, och sen finns det resultat

7.      Att visa mig som den jag är, utan fasad

8.      Att feedback är en gåva som ger en annan människa möjligheten att växa

9.      Uppskattning och åsikter är inte feedback

10.  Att jag behöver gå utanför min komfortzon för att få de resultat jag vill ha

 

11.  Att jag är genomsnittet av de tio personer jag spenderar mest tid med

12.  Att jag vill gå från anställd till investerare och företagare

13.  Att jag vill frigöra mer tid till att göra det jag brinner för

14.  Att jag kan göra det – och samtidigt få en bättre ekonomi än idag

15.  Att jag får energi av andra människor

16.  Att det är inspirerande att dela andras resa

17.  Att det inte är farligt att misslyckas

18.  Att man behöver misslyckas för att utvecklas

19.  Att pengar kan vara arbetslösa

20.  Att fira även mina misslyckanden, då de har gett mig ny kunskap och för att jag har vågat satsa

 

21.  Livet är inte en kamp – det är roligt!

22.  Att välja in människor i min påverkansgrupp som har gjort det jag vill göra och som kan dela med sig av sina erfarenheter

23.  Viktigaste frågan att besvara är Varför?

24.  Att utforska istället för att konstatera

25.  Så som vi gör saker i smått gör vi saker i stort

26.  Att tjäna pengar innebär även att förlora pengar

27.  För att det ska finnas en möjlighet måste det alltid finnas en viss risk

28.  Att det inte är farligt att ta den risken

29.  Att ord som ”men” tar bort det positiva och kan istället bytas ut mot ”och”

30.  Att det är viktigt att ha ett finansiellt framgångsteam

 

31.  Att jag inte själv alltid behöver ha svaret på ”hur?”

32.  Att jag behöver ha både en automatisk plan och en aktiv plan

33.  Vikten av att ha nätverk

34.  Om inte det nätverket jag letar efter finns, så starta det själv

35.  Skillnaden mellan passiva och aktiva utgifter – aktiva utgifter ger mig energi

36.  De första 100 gångerna man gör något är man nybörjare

37.  Hur jag kan sanera mina energiskulder

38.  Energitjuvar kan vara prylar, papper, relationer och för att frigöra energi behöver det rensas

39.  Det är viktigt att ha en investeringsstrategi

40.  Att hålla mig till min investeringsstrategi och inte hoppa på en affär om den inte är i enlighet med min strategi

 

41.  Att jag kan belåna mitt kassaflöde

42.  Ensam är inte stark, be om hjälp och gör affär tillsammans med någon annan

43.  För att vara i integritet behöver det jag tänker, säger och gör stämma överens

44.  Separera känslor från pengar

45.  Om jag tror på en affär så satsa ordentligt

46.  Att det är lättare att skapa sin framtid än att försöka förutse den

47.  För att kunna skapa min framtid behöver jag först sätta mål

48.  En display är något som får mig att tänka, känna, göra något som jag annars inte hade tänkt, känt eller gjort och att en display kan vara antingen negativ eller positiv.

49.  Mitt personliga varumärke

50.  Att svagheter är överdrivna styrkor

 

51.  Att avståndet mellan mig och vilken annan person i världen statistiskt sett bara är sex personer

52.  Att om  jag kommunicerar ut vad jag söker till mitt nätverk så finns det människor som vill hjälpa mig att hitta det jag söker

53.  Att det är viktigt att ha struktur för att kunna gå vidare

54.  Att om jag inte sätter mål berövar jag mig själv möjligheten till feedback, då resultat bara kan jämföras mot ett mål

 

NNär jag ser på vad jag har gjort de senaste åren så har en hel del av dessa insikter påverkat de val jag har gjort, och vissa har fallit lite i glömska efter utbildningen och vissa känns inte lika aktuella nu som då. Men vissa av dem behövde jag påminna mig själv om, för att återigen se vad jag kan göra idag för att få de förändringar jag vill ha. Kanske någon av dem kan ge dig en tankeställare.

 


Kommentarer
Postat av: PiaFia

Hej! Tack för att du och dina ord inspirerar mig! Jag är inte bra på att rensa. Men du sporrar mig! Så en bit på vägen är jag...jag har bestämt att rensa bort/skänka tre kassar med prylar i veckan och det går bra nu! Kram till dig

2012-10-11 @ 18:57:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0