En jämn dygnsrytm

Idag är det söndag, klockan närmar sig tolv - har du precis vaknat? På helgerna har många en helt annat dygnsrytm än de har resten av veckan. Men våra kroppar mår inte bra av att ändra sömnmönstret så mycket mellan vardag och helg. Det bästa för kroppen är att ha en jämn dygnsrytm över veckan.
 
 
Jag går upp kl sex på vardagar, och även på helger vaknar jag tidigt. Skillnaden mellan vardag och helg för min del är att på helgerna behöver jag inte studsa upp ur sängen direkt när jag vaknar, så när jag vaknar vid halvsjutiden på helgerna ligger jag gärna kvar i sängen någon timme till, slumrar lite, gosar med katter, läser lite i min bok, sträcker på mig och låter kroppen vakna till liv långsamt.
 
 
Vanligtvis är jag inte heller vaken mycket längre på helger än vad jag är på vardagar. Kroppen blir trött vid ungefär samma tid och är jag hemma på kvällen gårjag och lägger mig då, undantagen är när jag är på fest eller bortbjuden till någon vän.
 
 
Min kropp mår bra av att vakna och somna vid ungefär samma tid varje dag. Att vi jobbar fem dagar för att sedan vara ledig i två dagar är något vi har hittat på, och ingentin som kroppen vet om. Överhuvudtaget mår kroppen bra av regelbundenhet - att vi äter vid samma tid, sover vid samm tid, går på  toaletten vid samma tid varje dag.
 
 
Gör du stor skillnad mellan vardag ochelg?

Kommentarer
Postat av: jeanette sandelin

nej, jag har precis samma dygnsrytm. med undantag av fest och kalas. kanske en gång om året.
när jag sover länge sover jag till kl 7 !

2012-10-07 @ 15:36:18
URL: http://jeanettish.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0