Njut av ditt hem

Gretchen Rubin, som tidigare har gett ut boken The happiness project, eller Projekt Lycka som den heter på svenska, har gett ut en ny bok, Happier at Home.
 
 
 
 
Där hittar jag flera bra tips om att njuta av sitt hem:
 
* Kom ihåg att utnyttja de sakerna som de först gillade med ditt hem - relaxa en stund på altanen med en kopp te och bara koppla av, ta dig tid att tända i brasan, fyll badkaret och njut.
 
 
* Bädda sängen varje dag. Det gör en enorm skillnad i vilken energi hela hemmet får om sängen är bäddad eller obäddad.
 
 
* Låt en hylla vara tom någonstans, låt även en låda någonstans vara tom. Det innebär att det finns plats för nya saker att komma in i ditt hem och i ditt liv.
 
 
* Låt ditt hem dofta gott och ta dig tid att njuta av det - nytvättade lakan, färsk frukt, kryddor, blommor. Vi behöver uppleva hemmet med alla sinnen.
 
 
* Om något är viktigt för dig, låt det även få ta plats i hemmet. Om du gillar att spela musik, gör plats för det, om du tycker om att måla låt det synas. Det är ditt hem och det ska avspegla dig och dina intressen.
 
 
* Organisera de sakerna du ofta använder så behöver du inte lägga tid på att leta. Lägg din plånbok, nycklar, glasögon, mobiltelefon på samma ställe.
 
 
* Var samtidigt varsam med vad du förvarar. Förutom juldekorationer, saker som tillhör en annan säsong och sådant du vet att du kommer använda fundera på om det är värt att spara. Om du förvarar saker på svåråtkomliga ställen - behöver du alls ha det kvar?
 
 
* Gå igenom hylla för hylla och låda för låda och ställ dig själv tre frågor - Behöver jag den här ? Älskar jag den här? Använder jag den här? Om du inte kan svara ja på dessa frågor är det dags att antingen slänga, ge bort eller återvinna.
 
 
Några enkla tips för att göra hemmet till en trevligare plats att vara, men ett tips som jag särskilt gillar är att alltid hälsa besökare varmt välkomna när de kommer och även ett varmt avsked när de går.
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!
Intressanta tankar som jag tänker ta till mig.
Ha en bra helg!
Kram Carola

2012-11-01 @ 21:22:24
Postat av: CrimsonAnna

Jag bäddar alltid sängen innan jag går iväg och jobbar långa pass. Den lilla grejen gör att jag känner mig mer välkommen hemma:)

2012-11-02 @ 09:23:20
URL: http://metalanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0