Förvaringslösningar

Det ärlite roligt det där med förvaring egentligen. Inredningsföretag, och även en hel del böcker som handlar om att organisera sina saker, visar hur mycket olika förvaringslösningar som helst. Stora möbler, lådor i alla möjliga former och färger och ger intrycket av att allt man behöver göra är att hitta rätt förvaring till sina saker, lägga sakerna i en låda någonstans och vips, är problemet borta.
 
 
                                                  
 
Men enligt Feng Shui spelar det ingen roll om du har lagt sakerna i en låda. Är det saker du inte behöver och inte använder räknas det fortfarande som röra, och röra tar energi!! Om du dessutom köper nya lådor som du fyller istället för att ta itu med att rensa bland dina saker ger de stagnerad energi, vilket innebär att det blir trögt, segt och svårt att få positiva saker att hända i livet.
 
 
För ett tag sedan när jag skulle till IKEA frågade en bekant till mig om jag kunda köpa med mig ett par förvaringsboxar till honom för han hade så mycket papper på köksbordet och ville köpa varsin box att lägga det i. Varför frågade jag, på köksbordet ska det väl ändå inte ligga högar med papper, och då spelar det ingen roll om de ligger i en box eller om de ligger på bordet (även om öppen röra blir mer påtaglig). Brevid köksbordet har han dessutom en hel skänk med skåp och lådor som alla svämmar över med papper. Istället för att köpa nya lådor hade det varit bättre att rensa bland allt som låg i skänken, gå igenom allt och se vad som måste sparas, vad som fyller någon funktion och sen gjort sig av med resten. Då hade de papper som samlats på köksbordet, dvs de som var viktiga och skulle sparas, haft gott om plats och nya lådor hade varit onödigt.
 
 
Igår var jag och lämnade saker på loppis. Bland de sakerna som åkte ut var bland annat en smart organisationssak som man har i lådor för att hålla isär saker. Där har jag förvarat strumbyxor, leggings osv men när jag rensat bland dem blev det så få kvar att själva förvaringsidén tog större plats än det som förvarades i, så den åkte ut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0