Basgarderob

Det är många som undrar vad som bör ingå i en basgarderob. I många böcker om stil och kläder brukar det finnas med en lista över sk baskläder, ofta står det att man bör ha en kavaj och byxor, som kan bilda en kostym i en mörk basfärg som svart, grått eller marin, en vit skjorta, en trenchcoat som ytterplagg, en klänning, ett par jeans, en långärmad vit tröja, en långärmad svart tröja att ha under kavaj eller en kofta.


Att tänka klassiska plagg som inte blir omoderna i basfärger som vi inte tröttnar på så snabbt är bra när det gäller basen i garderoben. Men alla har inte arbeten som kräver kostym, alla använder inte kavaj eller känner sig bekväm i det. Ska man då köpa det till sin basgarderob?


Nej, det tycker inte jag, för om du inte känner dig bekväm i ett plagg så kommer du inte använda det, och då är det dels ett onödigt inköp och dels hör det definitivt inte hemma i din basgarderob. En basgarderob är just basen och det är plagg som du använder ofta, som passar ihop med annat, som du kan piffa till med plagg i mer färg eller som sticker ut.





En bra basgarderob innehåller plagg som du använder ofta. Det kan vara ett par jeans eller någon annan nederdel som ett par svarta byxor, en kjol i en neutral färg eller vad du oftast tycker om att ha på dig som nederdel. Till det lägger du till ett par toppar, tröjor, koftor eller kavajer om du använder det. Detta blir stommen i din garderob. Dessa plagg är i en neutral färg som tex ovan nämnda svart, grått, marin men kan också vara i andra neutrala färger som brunt, beige eller vitt sommartid.





Dessa färger fungerar ihop med en mängd andra färger och för att få variation i garderoben lägger du till plagg med färg sk accentfärg.





På så sätt får du en garderob som går att variera på en mängd olika sätt, utan att den för den skulle behöver innehålla särskilt många plagg :)

Kommentarer
Postat av: Carola J

Hej! Tack för dina klädtips! Har fått många bra tips och intressant läsning om kläder och hur man ska tänka kring sin garderob.



Kram Carola i Arboga

2012-05-22 @ 21:38:23
Postat av: CrimsonAnna

Riktigt bra basgarderobsplagg kallar jag garderobsräddare:) Det är plagg som jag tar fram och som räddar mig från frustrationen "jag har inget att ta på mig". Mina garderobsräddare är en röd och en svart klänning som jag köpte på Twilfit (de sålde vanliga kläder ett tag) för 149 kr/st. De har tagit mig genom allt från inflyttningsfester och dejter till dop och operagala:)

2012-05-24 @ 08:25:08
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Anna: Ja visst är det så! Basplagg är riktiga garderobsräddare, plagg man gärna tar till när man inte kan komma på något annat, sådant man kan använda om och om igen, utan att tröttna :) Det verkar som du har hittat en riktigt bra och användbar klänning som passar vid alla typer av tillfällen. Ett perfekt plagg helt enkelt :)

2012-05-27 @ 09:37:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0