Ny soffa?

Jag gillar vår soffa men efter tolv år börjar den se lite sliten ut. När dotterns pappa var här en gång och satt i soffan lossnade plötsligt sitsen från karmen så numera vilar ena delen av soffan på en sten. Klädseln har naturligtvis fått en del stryk då vi har bott med djur i alla år, och speciellt katter tycker ibland att tygklädslar är perfekta ställen att vässa sina klor på.


Jag börjar också bli lite trött på den beiga färgen. När vi köpte soffan köpte jag även ett extra överdrag i rött, så vi kunde byta färg för att variera, men den röda färgen tröttnade jag på för några år sedan och försökte färga den mörkt blå, vilket inte blev så lyckat så den är kastad för länge sen. Den mjuka kvaliteten på tyget är skönt för oss att ligga i, men inte det mest praktiska när man har djur då det drar åt sig all päls.


Däremot är vår soffa väldigt skön att både ligga och sitta i. Den är djup så man kan ligga bekvämt för att se en film eller läsa, vilket jag gillar.


Så nu är frågan - köpa ett nytt överdrag till den soffan vi redan har (och hitta en snickare som kan laga sitsen, även om det funkar bra med en sten :)) eller köpa en ny soffa? Jag vill gärna ha en ljus soffa där jag kan variera känslan efter årstiden med kuddar i olika färger alternativt en pläd.


På Bemz har de lösa överdrag att köpa i alla möjliga tyger för strax under 3000 kr då vår soffa kommer från IKEA, men har utgått ur sortimentet där för länge, länge sen.

 

En annan IKEA-soffa jag alltid gillat är Ektorp, även om den inte är lika djup som vår nuvarande soffa. Kanske en hörnsoffa där vi kan slänga oss i varsitt hörn och ha det skönt.

 

Eller kanske en helt ny soffa? Jag gillar Howardmodellen som också är en skön, inbjudande soffa och det är viktigt för mig :)

 

 

Den här känslan gillar jag.

 

 

Och så här ser vår soffa ut idag. Hm, frågan är vad som kommer funka bäst för oss och vad vi blir mest nöjda med.....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0