Drömmen om landet

Jag har precis sett det näst sista avsnittet av Drömmen om landet på SVT 1. Serien handlar om fyra storstadsfamiljer som för en sommarmånad byter sitt storstadsliv mot sin dröm om att leva ett enklare liv på landet.


De medverkande är dessa:


 

Familjen Borgström som provar på att vara storbönder med många mjölkkor, kalvar, nykläckta kycklingar. Det är delade meningar i familjen om vad de tycker om detta liv där man går upp klockan fem varje morgon för att ta hand om korna och mocka. Livet på en bondgård är ofta ganska tungt och hårt arbete.

 

 

Familjen Fouren med två barn tar sig an gästgiveriet i Tjällmo, som ligger i Motala kommun. Gästgiveriet har varit stängt en tid och nu är det deras uppgift att försöka få fart på det igen. De inleder med att bjuda dit hela bygden på pubkväll och har även trädgårdscafé som dottern känner stort ansvar för. Den här familjen verkar ha tagit till sig mycket av lantlivet, och i detta avsnitt pratar de lyriskt om ortsborna som tagit dem till sina hjärtan och stöttat dem i deras uppgift. Mamman i familjen pratar också om att hon känner sig lugnare och mer närvarande, även om arbetet med att driva gästgiveriet kräver en hel del. Hon tycker också att relationen med barnen har förbättrats genom att vara mer med dom, både när det gäller kvantitet och kvalitet.

 

Familjen Ekberg-Jonson ska under fem sommarveckor driva en sommarkrog på Gotland. När det gäller sommarverksamheter ställer det höga krav på hög lönsamhet under ytterst lite tid för att bära kostnaderna under hela året. De har svårt att få människor att komma till krogen, och bygger, fixar och försöker på olika sätt göra krogen mer lockande.





Slutligen är det familjen Yourstone som driver en båtmack i Stockholms skärgård. Mamman är en Stureplanstjej som i början försöker flytta Stureplan till skärgården men får lägga undan en del planer då det visar sig svårt att förvandla en mack i skärgården till något thailändskt med Ibiza-stuk :)



I slutet av programmet söker de nya familjer som vill förverkliga sina drömmar om landet denna sommar. Är du intresserad finns mer information på SVT:s hemsida.


Dottern och jag förälskade oss i Österlen när vi var där förra sommaren, och speciellt en kombinerad affär och trädgårdscafé och skulle kunna tänka oss att driva något liknande. Ett fint B&B kan vi också tänka oss ;) Eller varför inte en charmig lanthandel med tillhörande café som i ett reportage i nya numret av tidningen Livet på landet. Tror banne mig jag ska skicka in ett brev och vem vet, nästa år vid den här tiden kanske ni kan se mig och dottern i vårt liv på landet någonstans längs Skånes kust :)


Eller så kan jag tänka mig ett liv på landet med att ta hand om djur, men jag tror inte ett vanligt bondliv med kor skulle passa oss. Däremot skulle jag kunna tänka mig att vara hästbonde. På Gotland finns det ett ställe där de tar hand om hästar som blivit vanskötta och ger dem en ny chans. Det skulle vara ett ställe jag hade gillat att vara på.


Kommentarer
Postat av: angelica mörner

det har varit trevligt att följa er

2012-03-27 @ 22:31:34
URL: http://angelicas blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0