Beroende av Facebook?




Är du beroende av Facebook? Enligt en ny svensk undersökning använder 4,5 miljon svenskar Facebook, och kvinnor är på Facebook i genomsnitt 1 timme och 20 minuter per dag, medan män är ca 1 timme.  I snitt loggar vi in sex gånger om dagen.


Studien visar att de som använder Facebook mer än andra är mindre lyckliga, särskilt kvinnor mår sämre ju mer tid de lägger på sin sida och mest de som är lågutbildade och lågavlönade. En teori är att det beror på att de jämför sig med andra. Andra verkar leva ett lyckligare liv då det ofta är när man är på en rolig fest, umgås med vänner, är på restaurang, reser och andra tillfällen som många lägger upp bilder på sig själva. Det skapar en illusion av lycka, och att andra lever roligare liv än man gör själv. 


Att jämföra sig med andra är något som vi mår sämre av, då vi känner oss mindre lyckade själva. Lyckoforskningen har visat att vi mår bättre av att sluta jämföra oss med andra, då det alltid kommer finnas någon som är snyggare, rikare, gladare, har mer vänner, snyggare kläder, bättre bil, större hus, mer fritid - eller vad det nu är vi jämför med. Det enklaste för att öka lyckan är att vara nöjd med det man har.



Själv har jag slutat lägga upp statusuppdateringar på Facebook, utan lägger mest ut sådant jag vill dela med andra, gärna sådant som ligger mig varmt om hjärtat som att stöjda djur. Mina senaste inlägg har handlat om WSPA och Forska utan djurförsök.

Kommentarer
Postat av: jeanette sandelin

inser mitt internetberoende nu med tre dygn utan!!!

men inte för facebook-abstinens utan för att få utlopp för mina tankar i min blogg.

kram från dalsland i snö//

2012-03-08 @ 12:33:01
URL: http://jeanettish.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Ja, Facebook skulle jag inte sakna, men att få skriva i min blogg och läsa andras inspirerande bloggar. Precis börjat läsa Nedkopplad av Susan Maushart och kanske jag blir inspirerad ;)

2012-03-09 @ 09:05:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0