Kostnad för förvaring

En tanke som slog mig igår när jag läste en blogg är hur mycket vi egentligen betalar för att förvara våra saker! En vän till mig har inget förråd till sin lägenhet och har magasinerat allt på Shurgard, tillfälligt medan bostadsrättsföreningen ska ordna med förråd. Det kostar mycket att anlita externa förråd. Men även i vår boendekostnad är det en hel del som går åt för att förvara saker.

 

I min lägenhet har jag en klädkammare (som visserligen är guld värd, men tar upp bostadsyta). Jag har även ett stort vindsförråd som är nästan tomt, då jag medvetet har rensat bort en hel del saker. Jag har även en stor garderob där dottern förvarar sina kläder och andra saker. I vår lägenhet har vi också ett skåp i dotterns rum, en skänk i vardagsrummet, en liten bokhylla och en liten byrå i badrummet. Allt detta tar upp lägenhetsyta som enbart används till förvaring.

 

Min hyra är 6500 kronor i månaden. Hur mycket av detta går åt till förvaring? Vi bor på drygt 70 kvm och mindre yta är svårt när vi är två personer och sex katter, men kanske vi skulle använda ytan till något annat än förvaring. Hur mycket betalar du för att förvara saker? En del har rum som knappt används, förutom till att förvara saker som väldigt sällan används. Kan man använda dessa pengar till något mer värdefullt?


Kommentarer
Postat av: Linn

Det är lite komiskt när man tänker på det. Det slog mig när vi senast flyttade. Jag, sambo och en katt upptog en HEL, FULLSTOR flyttlastbil. Här kånkar vi runt på prylar för ett helt kompani. Varför??

Svar: Ja, man kan undra varför man samlar på sig så mycket prylar. Oftast är det vid flytt som man blir varse hurpass mycket saker det faktiskt är. Att flytta emellanåt kan hjälpa till med rensandet, men jag har varit flytthjälp vid flyttar där de flyttar med sig alla oanvända saker i kartonger som åker direkt upp på vinden, istället för att passa på att göra sig av med det. Varför kan man undra, vad ska dessa saker fylla för funktion?? Fördelen med att bo på liten yta är att man kan inte samla på sig hur mycket saker som helst ;)
None None

2012-06-26 @ 11:14:23
URL: http://lyckoland.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0