Konsten att varva ner

När vi var på biblioteket häromdagen hade de gjort iordning ett ställ med böcker och märkt den "läsning i hängmattan". Jag gillar när de har plockat fram böcker och gjort olika teman. Bland dessa böcker, med en ganska stor spännvidd, hittade jag en bok som heter "Vila - om den sköna konsten att varva ner", som jag läst i helgen.


Hon som har skrivit boken, Marie Söderström, är leg psykolog med KBT-inriktning och är även doktorand inom sömn och stress. Hon beskriver olika typer av vila som jag tyckte var intressant.


Den första är vila i stunden, här och nu, där mindfulness är en viktig del. Att vila i stunden kan ske under aktivitet. Man kan pröva att växla tempo, uppmärksamma sina tankar eller sätta sig tillrätt i sin stol och sluta ögonen en stund innan man återgår till arbetet. Att dela upp våra aktiviteter med små korta vilostunder är oerhört viktigt. Vila kan också vara att skapa rutiner som gör att vi inte behöver fundera så mycket när vi gör något, utan det blir en vana. Eftersom vi har gjort samma sak flera gånger tar det inte så mycket energi.


Den andra sortens vila är dygnsvila, som vi får på natten under sömnen. Under sömnen sker en uppbyggande och återhämtande process. I vårt samhälle vi har idag, som hon kallar för 24-timmarssamhället, finns det saker som pockar på uppmärksamhet dygnet runt. Vi skulle kunna titta på TV dygnet runt, sitta vid datorn dynget runt, så mycket saker finns tillgängligt hela tiden, alla tider på dygnet. Det har gjort att många idag lider av sömnbrist, då de väljer andra aktiviteter istället för sömn. Att varva ner en stund på kvällen för att sedan sova tillräckligt mycket är viktigt för att kropp och hjärna ska fungera.


Den tredje sortens vila är veckovila - helgen. Många fyller sina helger med så mycket aktiviteter så tiden att bara ta det lugnt, bara vara, knappast finns kvar. På helgen ska allt hinnas med som vi inte gör i veckan, storstäda, handla, tvätta, umgås,fixa med huset, ha aktiviteter, åka bort mm mm. Alla dessa saker är också viktiga, men inte på bekostnad av att tempot blir för högt och de lediga dagarna inte blir så lediga.


Den fjärde sortens vila är att vara ledig under längre perioder, som den nu stundande semestern. Även på semestern är det många som försöker klämma in så mycket saker under dessa få veckor. Ibland har man arbetat så hårt inför semestern så det tar en vecka att börja varva ner. Ta den sista veckan innan semestern och börja nervarvningen. För mig som arbetar inom skolan är det ganska lätt, då det inte finns några elever eller lärare att möta, utan det blir mycket kontorsarbete och ett lugnare tempo. En del har även svårt att koppla av sista veckan på sin semester och börjar varva upp och känna av jobbstress sista semesterveckan. Att tillåta sig själv att bara vara under semestern tror jag är oerhört viktigt. Jag träffade en väninna igår och vi pratade om sommaren. Hon frågade vad jag ska göra i sommar - Ingenting, svarade jag. Jag ska bara vara hemma och bara vara :)





För att må bra behöver vi göra utrymme för alla dessa olika sätt att vila.

Kommentarer
Postat av: Irene

Tack snälla för länkningen till "bilrensningen"!



Tipsa mig gärna om Du hittat någon ny och bra roman också? Vi delar ju samma filosofi/tankar så jag litar på Din smak jag ;-)

2012-06-18 @ 16:03:07
URL: http://fengshuiblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0