Att rensa på alla plan

För er som inte har hittat till Irenes blogg, Harmoni i hemmet, rekommenderar jag er att titta in. Häromdagen skrev hon ett intressant inlägg. Att rensa bland sina saker är vi många som gör, och jag får emellanåt höra historier från er som läser här om era rensningar och om hur ni tänker på mig när ni börjar rensa där hemma :) Jätteroligt att höra!


Men Irene har tagit det ett steg längre, och det senaste hon rensade bort var sin bil! Kika in här och läs mer http://fengshuiblogg.blogspot.se/2012/06/ar-det-mojligt-att-rensa-bort-sin-bil.html#comment-form


Det är en intressant tanke. Att bilen kostar oerhört mycket pengar vet vi väl alla, och ofta betydligt mer än vad vi tror eller vill kännas vid, men för många, inklusive mig själv, är det ett ganska drastiskt steg att välja bort bilen helt. För mig är bilen, förutom att jag måste ha den i mitt nuvarande arbete, något som ger mig frihet.




Med bilen kan jag ta mig dit jag vill, när jag vill, men jag har tidigare varit utan bil i nästan två år och det gick jättebra det också. De första tre månaderna var det svårt då det krävde att tänka om, börja med nya vanor och att det tog längre tid att ta sig någonstans med lokaltrafik och byten. Men det gick, och efter några månader började jag vänja mig vid min nya livsstil. Det enda som var jobbigt var att storhandla. Men häromdagen läste jag om nya sajter där man kan göra alla sina beställningar från mataffären, inte bara maten, och få det hemkört, så nu går även det att lösa på ett bra sätt om man är billös.


Även om jag gillar min bil, och den är billig i drift mot många andra är det ändå mycket pengar varje månad som går till bilen; bensin förstås, men också försäkring, vägskatt, besiktning, serva, reparera, värdeminskning, billån. Tänk vad många timmar per vecka jag måste arbeta för att betala för bilen. Utan bil kanske jag kunde gå ner ännu mer i arbetstid, eller spara pengar till något jag verkligen vill göra. Tål att tänkas på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0