Tid kontra pengar

Tid är pengar, finns det ett talesätt som heter, och de allra flesta i vårt land byter sin tid mot pengar, genom sitt arbete.


Hur mycket är din tid värd? Hur mycket kostar det dig att arbeta? I boken "Rik på riktigt" presenterar de ett intressant sätt att beräkna vad man faktiskt tjänar per arbetad timme. Om du räknar med de kostnader du har för att arbeta, tex arbetsresor (egen bil kostar då betydligt mer än vad tex bussen gör), pengar du lägger ner på kläder för arbetet, lunch ute varje dag etc. När du fått fram alla kostnader som är en följd av arbetet kan du dra bort den kostnaden per månad från din nettoinkomst per månad dvs när skatten är dragen. Dela sedan den summan med antalet arbetstimmar per månad och du får fram vad du i realiteten har i lön!


För att kunna konsumera innebär det att du måste byta bort mer av din tid, dvs arbeta mer för att tjäna mer pengar. Då kan du också räkna ut hur mycket av din tid du måste byta bort för att kunna köpa det du suktar efter, tex så vill jag ha en fårskinnsväst jag tycker är så snygg. 3.000 kronor kostar den, och det finns inte ens på kartan att jag köper den. Nu är det rea, halva priset, 1.500 kr. Hur många arbetstimmar måste jag då byta bort för att kunna köpa den? Är det värt det? Vill jag ha en dyrare pryl kanske det kostar lika mycket som en veckas semester tillsammans med dottern - vad prioritetar jag då?


Börjar man tänka så när det gäller både tid och pengar, blir kanske valen lättare, och många gånger kanske prylar räknas bort.


Tid är vår tids lyxvara, att ha tid för sig själv, tid för sin familj, tid för sina vänner, tid för att hinna med sina fritidsintressen osv. Ett sätt att få den tiden är att dra ner på konsumtion. Jag har tex valt att arbeta fyra dagar i veckan, istället för fem, för att få tid för andra saker jag värdesätter i livet. Men det innebär ju också att jag valt bort en del konsumtion.





Jag har tex inte köpt ett enda nytt klädesplagg på hela hösten, då jag är nöjd med det jag har. När jag köper något köper jag hellre något dyrare saker, med förhoppningsvis bättre kvalitet, men framförallt kläder jag inte tröttnar på, utan som jag gillar att använda om och om igen :)


På min Facebooksida, Simple Living nätverk, som jag startade för att dela tips, ideér och erfarenheter av ett enklare liv, ställde jag för ett tag sedan frågan om vilka saker man tycker att det är värt att lägga pengar på.
Svaren jag har fått har handlat om bra mat, ekologisk mat, ekologisk hud- och hårvård, upplevelser, någonstans att bo plus bil, friskvård med massage och yoga.


Vilka behov vi har och vad som är viktigt är ju individuellt. Själv läggar jag gärna pengar på tex ridningen då det ger mig så mycket glädje.


Vad lägger du pengar på, och vilka saker väljer du istället att avstå från?

Kommentarer
Postat av: jeanette sandelin

å vilka bra tankar. jag hade köpstopp under 2010 = jättehärligt.

jag köper väldigt lite och mår så gott av det.

nu ska jag genast gå in på din fb-sida.

tack för en görbra blogg//

kram från dalsland//

2012-01-02 @ 20:10:58
URL: http://jeanettes.bloggo.nu
Postat av: Therése

Hej! Har du en länk för det fanns rätt mycket sidor om Simple Living.. : ) Superbra blogginlägg. Jag har en sambo som verkar tycka om att tjäna pengar och han jobbar så mycket att han hinner inte konsumera upp dem. Samtidigt tror jag han borde läsa ditt inlägg. Eller den boken.

2012-01-03 @ 11:12:45
URL: http://www.nogg.se/missu
Postat av: balansilivet

Det finns massor av bra bloggar om Simple Living och jag brukar kolla in ett antal olika bla en som är skriven av samma person som har Project 333, http://www.peaceandprojects.com/blog/

2012-01-03 @ 16:47:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0