Sortera bokhyllan

Nu när jag har rensat ut mängder av böcker (jag har säkert kört iväg ett par hundra böcker till loppis) och reducerat dem till tre smala hyllor och en lite större har jag även organiserat om i min bokhylla.


 

Tidigare hade jag böckerna sorterade efter ämnesområde och inom ämnet efter författare. Det gjorde det lätt för mig att snabbt hitta den boken jag letade efter. Men nu när böckerna inte är så många vill jag hellre ha det enhetligt och lugnt och har sorterat efter färg istället.


Jag har utgått ifrån färgcirkeln i min sortering


 

Men böckerna ska reduceras ännu mer. Nästa gång jag går till biblioteket och lämnar tillbaka låneböcker har jag bestämt mig för att inte titta efter nya böcker och komma hem med en hel kasse igen. Jag har ett flertal böcker i bokyllan som jag inte läst ännu, och som jag tror att jag kommer sortera bort när jag väl läst dem, plus att jag har några som jag vill läsa om så den närmaste tiden ska jag bara läsa böcker från min egen bokhylla för att sedan se hurpass mycket mer som kan sorteras bort och åka till loppis. En del böcker vill jag kunna gå tillbaka till, och använder dem som uppslagsböcker eller som rena inspirationskällor, och så länge de fortsätter att kännas inspirerande får de stanna.


Kommentarer
Postat av: PiaFia

Jag åkte med en kasse böcker till Röda korset idag känns skönt! Ska bara be mannen titta igenom sina...

Det är ju inte så många som jag vill läsa igen...;)

2012-01-24 @ 17:29:07
Postat av: jeanette sandelin

jag har bara nån enstaka bok sparad för att återgå till. känns perfekt för mig. så har jag några i inredningssyfte = vackra ryggar, färger t ex.

2012-01-24 @ 17:41:17
URL: http://jeanettish.blogspot.com
Postat av: balansilivet

PiaFia: Nej, när det gäller romaner är det sällan jag läser om dem. Däremot fackböcker kan jag läsa många gånger och bli inspirerad varje gång, så de som jag gillar stannar ;)



Jeanette: Jag älskar böcker men jag har insett att jag behöver inte äga alla ;)

2012-01-24 @ 18:57:32
Postat av: CrimsonAnna

Jag förstår känslan-jag gjorde en mikrorensning idag. En top som jag har älskat men märker att jag drar mig för att använda då den har blivit noppig och ful får gå ut i kretsloppet. Kanske kan den skydda en afrikansk barnrygg från den heta solen eller säljas till någon som blir jätteglad.

2012-01-24 @ 22:34:26
URL: http://metalanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0